Walid Abi-Saab

‘Laten we het verlangen houden om te excelleren’

Walid Abi-Saab, Chief Medical Officer (photo)
Walid Abi-Saab

Chief Medical Officer

Walid Abi-Saab is onlangs bij Galapagos begonnen als Chief Medical Officer. In zijn bagage: tientallen jaren ervaring in de geneeskunde, psychiatrie en farmaceutische industrie.

“Omdat ik altijd bij verschillende afdelingen heb gewerkt, had ik goed zicht op de tussenliggende muren. Door die af te breken, kunnen ideeën vrij circuleren. Dat is van vitaal belang. Want door open communicatie, het delen van opvattingen en een vruchtbare kruisbestuiving tussen functies kunnen we grote uitdagingen aan én kunnen we snel voortgang maken.”

Rol bij Galapagos

“De aankomende jaren ben ik vooral verantwoordelijk voor de verbetering van onze late fase ontwikkelingscapaciteiten, met andere woorden: de stimulering van onze groei. Dat moet wel met respect voor de historie van de onderneming gebeuren. We willen behouden wat Galapagos uniek maakt: onze vrijheid, onze wil om uit te blinken en onze beperkte hiërarchie. Zo kunnen we groeien en tegelijkertijd onze identiteit bewaren.”

We moeten vooruit blijven gaan. Waar doen we het anders voor?

Motivatie

“We moeten vooruit blijven gaan. Waar doen we het anders voor? Natuurlijk is de ontwikkeling van geneesmiddelen moeilijk. Maar het is ook inspirerend: onze producten zorgen ervoor dat mensen zich beter voelen en langer leven. Dat houden we altijd in het achterhoofd, hoe moeilijk of zwaar ons werk ook wordt. Elk product dat wij ontwikkelen, helpt iemand die lijdt. Hoeveel mensen kunnen dát zeggen over hun job? Voor mij is het elke ochtend weer een reden om op te staan. En om het nog beter te doen.”

Grenzen verleggen

“Stel jezelf de vraag: als iets geen denkwerk of moeite kost, doet het er dan wel toe? Wij zijn verplicht om hoger te mikken en stappen vooruit te zetten, juist in de ontwikkeling van geneeskunde en medicijnen. Zeker geen gemakkelijk werk, maar dat is geen reden om op te geven. Als ik tegen een grens aanloop, dan zet ik een stap terug en denk ik: hoe komt dat? Daarna probeer ik het opnieuw vanuit een andere hoek. Volhouden, nooit opgeven, tot het lukt.”