Onze materialiteitsbeoordeling

Gedreven door ons doel om de resultaten voor patiënten te verbeteren door middel van impactvolle wetenschap en innovatie, erkennen wij dat onze activiteiten gevolgen hebben die veel verder reiken dan onze financiële prestaties.

Om onze belangrijkste doelen en prioriteiten te bepalen, hebben we in 2022 een nieuwe materialiteitsanalyse uitgevoerd, waarmee we de onderwerpen konden identificeren die het meest relevant zijn voor onze interne en externe belanghebbenden. De analyse stelde ons ook in staat om onze huidige en potentiële impact op de samenleving en de wereld in kaart te brengen, en om aandachtsgebieden effectief te monitoren met het oog op opkomende uitdagingen en kansen.

Om de waarde van de materialiteitsbeoordeling te vergroten, hebben we onze methodologie die we voor de materialiteitsbeoordeling van 2018 hebben toegepast, geactualiseerd en het aantal belanghebbenden dat aan de beoordeling deelneemt, aanzienlijk verhoogd. Extern zijn we in gesprek gegaan met vertegenwoordigers van patiëntenorganisaties, patiëntendeskundigen, zorgverleners, partners uit onze toeleveringsketen, onze samenwerkingspartners en investeerders. Intern kregen, naast de leden van ons Directiecomité en onze Stuurgroep Duurzaamheid, alle medewerkers van Galapagos de kans om input te geven over de materialiteit van bepaalde onderwerpen via een bedrijfsbrede enquête.

Interne en externe belanghebbenden werd gevraagd een lijst van 35 potentiële materiële onderwerpen te bekijken en aan te geven welke vijf onderwerpen zij het meest relevant vonden, welke vijf onderwerpen zij minder belangrijk vonden voor Galapagos en onze missie, en of er een onderwerp ontbrak.

De eerste resultaten bevestigen de resultaten van voorgaande jaren, waarbij de top drie pijlers zijn gegroepeerd rond onze mensen, onze planeet, en vertrouwen & transparantie (People, Planet en Trust & Transparency), met één belangrijke wijziging: de wens om een nieuwe pijler toe te voegen, gewijd aan innovatie voor patiënten.

Daarom hebben wij onze aandachtsgebieden en de vier pijlers aangepast zoals weergegeven in de onderstaande materialiteitskaart.

Materiality assessment (graphic)