29. Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

Contractuele verplichtingen

Op 31 december 2022 bezaten wij de volgende minimale aankoopverplichtingen, die vervallen als volgt:

(in duizenden €)

Totaal

Minder dan
1 jaar

1 - 3 jaar

3 - 5 jaar

Meer dan
5 jaar

Aankoopverplichtingen

398.627

240.237

136.560

20.797

1.032

Op 31 december 2021 bezaten wij de volgende minimale aankoopverplichtingen, die vervallen als volgt:

(in duizenden €)

Totaal

Minder dan
1 jaar

1 - 3 jaar

3 - 5 jaar

Meer dan
5 jaar

Aankoopverplichtingen

369.937

212.065

105.947

46.426

5.499

Bijkomend aan de tabellen hierboven hebben we een contractuele verplichting tot het delen van kosten in het kader van onze samenwerkingsovereenkomst met Gilead inzake filgotinib. Deze verplichting bedroeg €281,6 miljoen op 31 december 2022 (€369,9 miljoen op 31 december 2021); hiervan werd in de tabellen hierboven per 31 december 2022 €217,3 miljoen (€169,6 miljoen per 31 december 2021) onder aankoopverplichtingen opgenomen.

Filgotinib
Voorheen bekend als GLPG0634, onder commerciële naam Jyseleca®. Klein molecuul, preferentiële JAK1-remmer, waarvoor in de Europese Unie, Groot-Brittannië en Japan voor reumatoïde artritis en colitis ulcerosa goedkeuring werd bekomen. Fase 4-studies in RA en CU zijn lopend