Marktrisico’s verbonden aan het Galapagos aandeel

We hebben volgende belangrijke marktrisico’s geïdentificeerd:

• Mogelijke volatiliteit van de aandelenkoers
    De marktprijs van de aandelen kan worden beïnvloed door een aantal factoren waarover het management geen controle heeft, zoals, doch niet beperkt tot, de economische situatie in de wereld, business development bij concurrenten en fusies en overnames in de sector; dit risico is moeilijk te beperken.
  • Economisch risico door gebrek aan vertrouwen
    Het algemene vertrouwen van het publiek in de toekomstige economische omstandigheden of prestaties van ons, onze activiteiten of onze leveranciers of klanten kan van invloed zijn op het vermogen of de bereidheid van anderen om met ons te handelen.
  • Verwatering door kapitaalverhogingen
    Het aantrekken van extra kapitaal kan leiden tot verwatering van onze bestaande aandeelhouders. Het uitvoeren van een kapitaalverhoging met opheffing van de voorkeurrechten van onze bestaande aandeelhouders, leidt voor deze aandeelhouders tot verwatering.
  • Verwatering door uitoefening van inschrijvingsrechtenplannen
    Door de uitoefening van bestaande inschrijvingsrechten kan het aantal uitstaande Galapagos-aandelen aanzienlijk toenemen.
  • Onmogelijkheid om dividend uit te keren
    Wij hebben een beperkte operationele geschiedenis, en toekomstige winstgevendheid kan niet worden gegarandeerd. Galapagos NV heeft aanzienlijke overgedragen verliezen en zal dus in de nabije toekomst geen dividenden kunnen uitkeren. Dit kan ertoe leiden dat mensen afzien van een belegging in Galapagos-aandelen.
  • Reputatieschade
    In de hele organisatie worden op alle niveaus hoge ethische normen gehanteerd. Wetten en richtlijnen worden nageleefd. Onze leveranciers moeten zich houden aan contractuele bepalingen met betrekking tot anti-omkoping en anti-corruptie. Daarnaast worden externe adviseurs geacht onze Gedragscode en onze Anti-Bribery and Anti-Corruption Policy na te leven.
  • Bepalingen van Belgisch recht
    Er zijn verschillende bepalingen in het Belgische vennootschapsrecht en bepaalde andere bepalingen naar Belgisch recht, zoals, doch niet beperkt tot, de verplichting tot openbaarmaking van belangrijke deelnemingen en mededingingsrechtelijke regels met betrekking tot fusies en overnames, die op ons van toepassing kunnen zijn, en die een vijandig overnamebod, fusie, wijziging in het bestuur of andere wijziging in controle kunnen bemoeilijken. Deze bepalingen kunnen potentiële overnamepogingen die derden overwegen, ontmoedigen, en de aandeelhouders aldus de mogelijkheid ontnemen om hun aandelen tegen een premie te verkopen (hetgeen typisch wordt aangeboden in het kader van een overnamebod).