18. Handelsvorderingen en overige vorderingen en andere vlottende activa

Overige vlottende activa

23.307

9.945

Totaal handels- en overige vorderingen & overige vlottende activa

63.735

121.282

Handels- en overige vorderingen namen voornamelijk af door de uitstaande vorderingen per 31 december 2021 van €50,0 miljoen op Gilead gerelateerd aan de heronderhandelde overeenkomst van december 2020 inzake filgotinib, en van €12,6 miljoen ($15 miljoen) op Gilead in het kader van het akkoord over de overname door ons van de DIVERSITY klinische studie, die beide in 2022 betaald werden. We verwijzen naar toelichting 2 Samenvatting van een significante transactie voor meer details.

We beschouwen dat de boekwaarde van de handelsvorderingen en overige vorderingen hun reële waarde benadert.

Overige vlottende activa omvatten voornamelijk verworven intrestopbrengsten en over te dragen kosten.

Per 31 december 2022 hadden we geen voorziening voor verwachte kredietverliezen.

DIVERSITY
Fase 3-programma waarin de werkzaamheid van filgotinib bij de ziekte van Crohn wordt onderzocht
Filgotinib
Voorheen bekend als GLPG0634, onder commerciële naam Jyseleca®. Klein molecuul, preferentiële JAK1-remmer, waarvoor in de Europese Unie, Groot-Brittannië en Japan voor reumatoïde artritis en colitis ulcerosa goedkeuring werd bekomen. Fase 4-studies in RA en CU zijn lopend