19. Kortlopende financiële investeringen

Totaal kortlopende financiële investeringen

3.585.945

2.469.809

Termijndeposito’s verwijzen naar niet-opzegbare termijndeposito’s met een looptijd van meer dan drie maanden vanaf aanvangsdatum. Onze portfolio van schatkistcertificaten bestaat alleen uit papier met een AAA-rating, uitgegeven door Duitsland. Onze money market fondsen portfolio bestaat uit kortlopende money market fondsen met een AAA-rating met een gediversifieerde en hooggewaardeerde onderliggende portfolio, beheerd door gevestigde maatschappijen voor fondsenbeheer met een bewezen trackrecord, wat leidt tot een verwaarloosbaar risico op waardeschommelingen. De fondsen hebben een significante dagelijkse liquiditeit en kunnen gemakkelijk in contanten omgezet worden.

Per 31 december 2022 bevatten onze kortlopende financiële investeringen $809,6 miljoen aangehouden in USD. Deze kunnen aanleiding geven tot een wisselkoerswinst/-verlies in onze financiële resultaten veroorzaakt door de schommeling van de wisselkoers EUR/USD; onze functionele valuta is namelijk EUR. Dit effect werd opgenomen in de netto wisselkoersresultaten (wisselkoersresultaten op termijndeposito’s) en in de reële waardeaanpassing van kortlopende financiële investeringen (wisselkoersresultaten op money market fondsen) in onze geconsolideerde resultatenrekening.

We verwijzen naar toelichting 34 voor meer informatie over onze kortlopende financiële investeringen en naar toelichting 9 voor meer details over de in resultaat opgenomen reële waardeaanpassingen en wisselkoersresultaten.