20. Geldmiddelen en kasequivalenten

1.007.508

Totaal geldmiddelen en kasequivalenten

2.233.368

Geldmiddelen en kasequivalenten kunnen bestaan uit geld bij banken, bankdeposito’s en money market fondsen die onmiddellijk kunnen worden omgezet in contanten, en die onderhevig zijn aan een verwaarloosbaar risico op waardeschommelingen. Geldmiddelen en kasequivalenten per 31 december 2022 bevatten €50,0 miljoen aan termijndeposito’s, allen met een oorspronkelijke looptijd van meer dan 3 maanden maar onmiddellijk omzetbaar in contanten zonder noemenswaardige verbrekingsvergoeding. Alle geldmiddelen en kasequivalenten zijn opvraagbaar maximum 3 maand na kennisgeving en zonder noemenswaardige verbrekingsvergoeding. Cash bij banken bestaan voornamelijk uit opzegbare rekeningen en zichtrekeningen. Ons kredietrisico wordt beperkt door de keuze van financiële instellingen met een hoge rating voor onze deposito’s.

Per 31 december 2022 bevatten onze geldmiddelen en kasequivalenten $97,3 miljoen aangehouden in USD. Deze kunnen aanleiding geven tot een wisselkoerswinst/-verlies in onze financiële resultaten veroorzaakt door de schommeling van de wisselkoers EUR/USD; onze functionele valuta is namelijk EUR. We verwijzen naar toelichting 9 voor meer details over de in resultaat opgenomen wisselkoersresultaten.