Onze Mensen

Our commitment to Patients (graphic)

Wij zijn doelgericht: onze inzet om een doelmatige werkplek te creëren voor onze mensen om baanbrekende innovatie voor patiënten te leveren

Onze ondernemersgeest combineert een aanpak van samenwerking en continu leren die onze mensen in staat stelt zich te ontwikkelen, kansen te krijgen om te leren en te groeien, zich erkend te voelen voor hun bijdragen, en samen als team optimaal te presteren.

Wij waarderen – en meten – gelijkheid, transparantie, diversiteit en de leiderschapskwaliteit om vertrouwen en verbondenheid te bevorderen.

Om de gelijkheid te controleren, voeren wij jaarlijks een gelijkheidstoets uit tijdens onze promotie- en eindejaarsbeoordelingsprocessen. Daarnaast streven wij naar een evenwichtige pijplijn van toekomstige werknemers om een gezonde mix van talent op alle niveaus van de organisatie te behouden.

Omdat wij actief streven naar een diverse en inclusieve werkplek, willen wij in 2023 een stappenplan opstellen om onze ambitie waar te maken om tegen 2028 een meer diverse, rechtvaardige en inclusieve organisatie te zijn en om deze waarden te verankeren in alles wat wij doen, inclusief in onze inzet voor patiënten en het versterken van ons initiatief dat erop gericht is ervoor te zorgen dat onze klinische proeven worden ontworpen met diversiteit als belangrijke factor.

Gender equality (graphic)
Job level 10-14 : Senior Leadership; Job level 7-9 : Middle management; Job level 1-6: Overige werknemers
Our group in numbers (graphic)
Het totale aantal werknemers is inclusief consultants en tijdelijk personeel, en exclusief de gegevens van CellPoint en AboundBio, aangezien de migratie van de gegevens nog niet is voltooid.

We bieden competitieve en evoluerende beloningspakketten om onze werknemers te belonen, te erkennen, te ontwikkelen en te behouden op een manier die aansluit bij de strategie en cultuur van het bedrijf. Door middel van een prestatiecyclus tweemaal per jaar, streven wij naar een open en ondersteunende professionele omgeving. Prestatiebonussen en, voor veel werknemers, aandelen-gerelateerde mogelijkheden, helpen om duurzame prestaties en betrokkenheid te stimuleren en belonen werknemers voor hun bijdrage aan ons succes. Als onderdeel van de prestatiecyclus hebben wij ook onze investeringen in de ontwikkeling en betrokkenheid van onze werknemers verhoogd, door ons te richten op leer-, coachings- en opleidingsmogelijkheden. Daarnaast hebben we “Hoe gaat het met je?”-gesprekken ingevoerd om een open dialoog tussen manager en medewerker te stimuleren, en departementale “Talent Talks”, gericht op ontwikkelingsmogelijkheden binnen en buiten de verschillende afdelingen.

De voordelen die wij bieden verschillen van land tot land, op basis van de plaatselijke gebruiken en wettelijke voorwaarden. Zowel op internationaal als op nationaal niveau hebben wij de voordelen voor onze werknemers verbeterd:

• Een betere koppeling tussen prestatie en beloning in onze eindejaarsbeoordeling en daarmee samenhangende programma’s;
  • Breed opgezette jaarlijkse aandelenbeloningen om de afstemming tussen de onderneming en al onze werknemers te bevorderen;
  • De invoering van een uitgebreider beleid voor familiaal verlof;
  • Verbeteringen in diverse lokale voorzieningen, variërend van meer vrije tijd tot betere medische voorzieningen;
  • De uitvoering van mobiliteitsprogramma’s om milieuvriendelijk vervoersgedrag aan te moedigen.

Overeenkomstig ons milieu-, gezondheids- en veiligheidsbeleid (MGV) zorgen wij voor veilige en gezonde werkomstandigheden om werkgerelateerd persoonlijk letsel te voorkomen. Uit onze gezondheids- en veiligheidsprestatiegegevens voor 2022 blijkt dat er geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen als gevolg van werkgerelateerde letsels of een werkgerelateerde slechte gezondheid.

2022 HOOGTEPUNTEN

Bloomberg (icon)

Voor het vierde jaar op rij zijn we opgenomen in de 2023 Bloomberg Gender-Equality Index. De Bloomberg Gender-Equality Index is een objectieve meting die gendergelijkheid volgt op vijf pijlers: leiderschap & talentenplannen, gelijke beloning & loongelijkheid, inclusieve cultuur, beleid inzake seksuele intimidatie, en externe brand. De lijst omvat 484 bedrijven met hoofdkantoor in 45 landen en regio’s

• We hebben 179 nieuwe collega’s in dienst genomen, waaronder onze nieuwe CEO, waardoor het personeelsbestand op 1.338 personen is gebracht. Gezien er competitie is voor talentvolle werknemers, met schaarste op de markt voor veel profielen, verhoogden we onze focus op proactieve talentenwerving, creëerden we een stageprogramma om jong talent aan te trekken en te laten groeien en lanceerden we een overtuigende employer brand campagne, met de slagzin #IFoundMyPurpose, die bestond uit podcasts en video’s met getuigenissen van werknemers
  • Kort na het aantreden van onze nieuwe CEO werd een herziene strategie uitgestippeld, waarbij het bedrijf werd geherstructureerd rond onze twee strategische therapiedomeinen, immunologie en oncologie. Als onderdeel van de strategische uitbreiding in oncologie, leidden we de due diligence, het inwerken en de integratie van nieuwe collega’s bij CellPoint en AboundBio, respectievelijk in Nederland en de VS. Een ander onderdeel van de transformatie was de omvorming naar een aangepaste fit-for-purpose organisatie, en we kondigden een herstructurering aan met mogelijke impact op 200 functies. Op drie locaties organiseerden we sessies in persoon om medewerkers te coachen in het omgaan met verandering en onzekerheid. In totaal volgden meer dan 150 medewerkers deze sessies en meer dan 85% van de deelnemers beoordeelde ze als ‘nuttig’
  • We vierden de VN-dag voor gezondheid en veiligheid op het werk op 28 april door een groot aantal drukbezochte, locatiespecifieke bewustmakings- en opleidingssessies te organiseren over eerste hulp, het gebruik van automatische externe defibrillatoren, ergonomisch werkplekontwerp, brand- en explosiepreventie, e.d.
  • Belgische bedrijven zijn wettelijk verplicht een welzijnsenquête te houden en begin 2022 lanceerden wij de RAPSi20-enquête voor ons personeel in ons hoofdkantoor in Mechelen. 74% van onze medewerkers nam deel en het algemene welzijn voldeed voor de overgrote meerderheid (88%) van de vragen in de enquête aan de Belgische maatstaf of overtrof deze. Daarnaast voerden we een aparte Employee Engagement Survey uit bij onze commerciële filialen, waarvoor we algemene betrokkenheidscijfers boven de Global & Industry Benchmarks rapporteerden. De mate van motivatie van de werknemers, hun betrokkenheid bij de missie van het bedrijf en de sterke relaties tussen werknemer en lijnmanager vielen op
  • Een nieuw multifunctioneel team van “Make It Happiness”-ambassadeurs ontwierp en voerde een wereldwijd programma uit om het welzijn op het werk te bevorderen. Meer dan 500 werknemers namen deel aan een fysieke teamactiviteit en ontvingen hiervoor een kledingstuk met het GLPG-logo. Het “Make It Happiness” team bood alle werknemers ook toegang tot de Headspace App, wat resulteerde in 27.000+ minuten gebruik van inhoud en meditatie binnen de eerste zes maanden. Andere initiatieven waren gezonde ontbijten, inspirerende toespraken en zowel lokale als wereldwijde kantoorspellen om de connecties te stimuleren
Immunologie
De studie van het immuunsysteem is een zeer belangrijke tak van de medische en biologische wetenschappen. Het immuunsysteem beschermt de mens tegen infecties door middel van verschillende verdedigingslinies. Als het immuunsysteem niet naar behoren functioneert, kan dit leiden tot ziekte, zoals auto-immuniteit, allergie en kanker