Onze onderscheidende aanpak

In 2022 traden we toe tot het domein van oncologie, CAR-T en onderzoek en ontwikkeling van antilichaamtherapieën door de overnames van CellPoint en AboundBio. De transacties verschaffen ons end-to-end capaciteiten in CAR-T-therapieontwikkeling en bieden het potentieel voor een paradigmaverschuiving op dit gebied door de implementatie van een baanbrekend, gedecentraliseerd point-of-care productiemodel en geavanceerde, volledig op menselijke antilichamen gebaseerde capaciteiten om de volgende generatie CAR-T's en biologische producten te ontwerpen.

Point-of-care productie

Ondanks aanhoudende vooruitgang met de huidige CAR-T-kankertherapieën blijven lange doorlooptijden, dure centrale productie en complexe logistiek beperkende factoren voor grootschalige capaciteit en brede toegang voor patiënten.

Om belangrijke beperkingen van de huidige CAR-T-behandelingen aan te pakken, heeft CellPoint (een Galapagos bedrijf), in een strategische samenwerking met Lonza, een nieuw gedecentraliseerd leveringsmodel ontwikkeld voor de productie van niet-ingevroren CAR-T-therapieën op de plaats van zorg.

Door gedecentraliseerde productie kunnen complexe logistiek en cryopreservatie van de cellen worden vermeden, en kan de gemiddelde vein-to-vein tijd drastisch worden teruggebracht van maanden voor de huidige goedgekeurde CAR-T-therapieën tot 7 dagen met onze CAR-T-kandidaten zoals momenteel waargenomen in onze klinische studies.

Het eigen platform bestaat uit CellPoint’s end-to-end xCellit workflow management en monitoring software en Lonza’s Cocoon®, een functioneel gesloten, geautomatiseerd productieplatform voor celtherapieën.

Het nieuwe point-of-care model is in overeenstemming met de richtlijnen van het EMA en de FDA voor klinische proeven.

Het Cocoon® Platform - Foto verkregen van Lonza

Verbeterde toegang met point-of-care productie

Increase patient access with point of care delivery (graphic)
*vein-to-vein time: tijd tussen leukaferese en toediening van infuus in het ziekenhuis.

Stroomlijnen van CAR-T-therapie

Streamlining CAR-T Therapy (graphic)

Antilichaam engineering mogelijkheden

AboundBio (een Galapagos bedrijf) heeft verschillende zeer grote, diverse menselijke antilichaambibliotheken ontwikkeld in standaard antigeenbindingsfragmenten (fragment antigen-binding; Fab), enkele keten variabele fragmenten (single-chain fragment variable; scFv) en unieke variabele (heavy chain variable domain; VH) domeinformaten. Het team kan snel (dagen tot weken) nieuwe binders met hoge affiniteit in meerdere formaten ontdekken, ze indien nodig ontwikkelen om hun ontwikkelbaarheidseigenschappen te verbeteren, en ze converteren voor meerdere toepassingen, waaronder multi-specifieke, CAR’s, fusie-eiwitten en antilichaam-drug-conjugaten (ADC’s). De gepatenteerde methodologieën om grote, volledig op menselijke antilichamen gebaseerde bibliotheken aan te leggen, bieden het potentieel om de diversiteit, affiniteit en specificiteit van de binders, de dekking van potentiële antigenen, de screeningcapaciteit en de waarschijnlijkheid van de identificatie van een belangrijk therapeutische kandidaat-antilichaam te vergroten.

Op het gebied van oncologie biedt AboundBio unieke onderzoekscapaciteiten voor de volgende generatie CAR-T-therapieën die het potentieel hebben om diepere en duurzame klinische reacties te geven, evenals aanvullende geneesmiddelenmodaliteiten naast kleine moleculen.

Onze nieuwe generatie volledig menselijke, multi-specifieke CAR-T-constructen heeft het potentieel om de resultaten voor patiënten te veranderen door potentieel effectievere en langduriger zorgopties, zelfs in geval van terugval na eerdere CAR-T-celtherapie. Samen met het gedecentraliseerde CAR-T point-of-care productiemodel willen we de toegang voor patiënten verbreden en hopen we uiteindelijk hun leven te verbeteren.

Wetenschappelijke vaardigheden

Scientific capabilities (graphic)
scFV, single-chain fragment variable; Fab, fragment antigen-binding; VH, heavy chain variable domain
Antilichaam