Leading the way

Annelies Missotten, Chief Human Resources Officer en Valeria Cnossen, General Counsel, zijn de nieuwste leden van het Galapagos Directiecomité. Wij vroegen hen te reflecteren op leiderschap – in het algemeen en op hun persoonlijke leiderschapsstijl.

scroll voor meer

Annelies Missotten, Chief Human Resources Officer

‘Als leider ben je verantwoordelijk voor het gezamenlijk bereiken van duurzame resultaten’

Vorig jaar werd ik 50, een moment van bezinning. Ik heb veel nagedacht over waar ik sta in het leven en wat essentieel is. Ik heb veel om dankbaar voor te zijn. Twee gezonde kinderen, een liefhebbende echtgenoot, een geweldige baan. Werk is belangrijk omdat je er veel tijd doorbrengt. Het moet een omgeving zijn waar je talent volledig tot zijn recht komt, waar je het beste uit jezelf kunt halen, waar je je eerlijk behandeld voelt en waar je impact kunt hebben. Dat geldt voor iedereen en dus ook voor mij. Dan ben je als leider niet alleen goed gepositioneerd om deze visie te vertalen in beleid en instrumenten, je hebt ook de verantwoordelijkheid om te streven naar een optimale werkomgeving voor mensen. Dat is waar je als leider echt het verschil kunt maken. Bij Galapagos doen we dit in een omgeving waarin we samen iets zeer waardevols proberen te doen voor de maatschappij; mijn persoonlijke doel sluit mooi aan bij ons gemeenschappelijke doel.

Authentiek blijven

Ik heb niet echt een bepaald rolmodel in leiderschap dat mij inspireert. Leiderschap toont zich op vele manieren: iedereen heeft iets unieks waar ik op kan reflecteren en van kan leren. Huidige en vroegere leiders, collega’s, vrienden, mijn 17-jarige zoon en iedereen die mij een spiegel voorhoudt. Uiteindelijk gaat het er ook om authentiek te blijven en je eigen leiderschap te blijven ontwikkelen.

Het mooie van leider zijn is het samenwerken met talenten in je eigen team en daarbuiten, samenwerken met andere leiders die sterke capaciteiten hebben waar je van kunt leren. Vanuit dat perspectief heeft het geen zin om jezelf klein te maken. Als leider moet je proberen maximale waarde toe te voegen met je expertise en ervaring. Je hebt een grote verantwoordelijkheid om door samenwerking betere en duurzame resultaten voor het bedrijf te bereiken.

Inspireren rond een ambitie

Een goede leider is iemand die mensen kan inspireren rond een gemeenschappelijke ambitie, standvastig en betrouwbaar is en volgers en uitdagers creëert, geen pleasers. Goede leiders creëren een ecosysteem waar mensen zich gewaardeerd voelen, kunnen leren en samen de beste resultaten behalen, waar je open met elkaar communiceert, luistert en elkaar verantwoordelijk houdt.

Beste versie van ons bedrijf

Diversiteit is belangrijk, in elk aspect. Thought leadership, expertise, persoonlijkheid, achtergrond, ervaring, geslacht en zo veel meer. De waarde van mix ligt in het feit dat verschillende perspectieven een vollediger, inclusiever, beter geïnformeerd en beter resultaat opleveren. Een besluitvormingsproces kan complexer zijn met een diverser team, maar het resultaat is beter omdat meerdere perspectieven zijn overwogen en de beslissing dus robuuster en genuanceerder is. Een mooi voorbeeld is ons eigen management. Het is goed om samen projecten of belangrijke zakelijke beslissingen te bespreken, de gevolgen voor alle belanghebbenden en prestatiecriteria, zowel op korte als op lange termijn, te evalueren en zo overeenstemming te bereiken over de beste weg voorwaarts.

Diversiteit en inclusie staan hoog op de agenda en zijn een essentieel onderdeel van ons DNA. We maken bewuste keuzes zonder dogmatisch te zijn. Ons talent is wat Galapagos tot een innovatief bedrijf maakt.

‘Hoe diverser ons talent en ons leiderschap, hoe meer we ernaar kunnen streven de beste versie van ons bedrijf te zijn die de wereld waarin we actief zijn weerspiegelt.’

Valeria Cnossen, General Counsel

‘Het belangrijkste kenmerk van een effectieve leider is het vermogen om vertrouwen op te bouwen’

Collaboratief leiderschap zou mijn leiderschapsstijl goed weergeven. Mensen hebben verschillende sterke punten, en ik probeer die te benutten om tot de beste resultaten te komen. Ervoor zorgen dat de teams waaraan ik leiding geef, weten wat er van hen wordt verwacht, hen in staat stellen zelfstandig en verantwoordelijk te werken en silo’s afbreken om samenwerking tussen verschillende functies te bevorderen, zijn belangrijke elementen van deze aanpak. Fundamenteel is ook het creëren van een teamcultuur van vertrouwen en transparantie waarin het nemen van voorzichtige risico’s wordt aangemoedigd. Naar mijn mening is de belangrijkste eigenschap van een effectieve leider het vermogen om vertrouwen op te bouwen.

Andere mensen succesvol maken

Hoewel het op dat moment niet als een bewuste keuze voelde, geloof ik dat ik de stap naar people manager heb gezet om mijn impact te vergroten en met een team meer te bereiken dan ik als individuele medewerker kon. Ik vind het fijn om te worden uitgedaagd en nieuwe dingen te leren, waardoor ik meer verantwoordelijkheid op me nam. Anderen ontwikkelen en hun groei als leider mogelijk maken, inspireerde me verder en werd een echte passie in mijn carrière. Uiteindelijk zijn het doel en de beloning van een leider andere mensen en het bedrijf succesvol maken.

Een gezonde basis creëren

Diversiteit in het personeelsbestand en vooral ook in het management is een noodzaak voor een succesvolle organisatie met betrokken en mondige werknemers. Diversiteit in denken en leiderschapsstijlen wordt vergroot door vrouwen en mannen in leiderschap te hebben. Willen werknemers het beste uit zichzelf halen op het werk, dan moeten zij voelen dat ze deel uitmaken van een inclusieve en rechtvaardige organisatie, waar zij zich vrij voelen om hun stem te laten horen en weten dat er naar hen geluisterd zal worden. Diversiteit op alle managementniveaus is hierbij essentieel. Het zorgt ook voor een meer ruimdenkende besluitvorming en biedt een grotere diversiteit aan rolmodellen, mentoren en sponsors, die belangrijk zijn om de groei van onze werknemers mogelijk te maken en een gezonde basis te creëren om nieuwe leiders te vormen.

Kwetsbaarheid tonen

Ik haal mijn inspiratie uit veel verschillende bronnen zoals mensen, lectuur of spiritualiteit. Ik heb tijdens mijn loopbaan zeker baat gehad bij sponsors, goede managers en ondersteunende collega’s. Als je niet alleen goed presteert, maar als een sponsor of manager positief over je praat, kom je een heel eind. Interessant genoeg heb ik ook geleerd van de omgang met minder constructieve collega’s en leiders door de jaren heen. Deze situaties hebben mij geleerd hoe ik op een tactvolle maar verantwoordelijke manier met moeilijke omstandigheden kan omgaan, en hebben mij geholpen het verschil te zien tussen een efficiënte en een minder efficiënte manier van werken.

Als ik mijn 25-jarige zelf advies zou moeten geven, dan zou het zijn om niet bang te zijn om fouten te maken en om mijn kwetsbaarheid te tonen. Vroeger streefde ik in veel dingen naar perfectie en ik heb geleerd dat dat geen einddoel is, en dat dit ook niet automatisch betekent dat je dan op je best bent. Streven naar perfectie en bang zijn om je kwetsbaar op te stellen, staan in de weg van presteren, leren en kansen grijpen waarbij fouten zullen worden gemaakt. Het aanvaarden en tonen van mijn kwetsbaarheid heeft me geholpen authentieker te zijn; en authentiek zijn helpt om vertrouwen en volgelingen op te bouwen. Dit besef heeft mij geholpen als persoon en leider.

‘Uiteindelijk zijn het doel en de beloning van een leider het succesvol maken van andere mensen en het bedrijf’