12. Goodwill en bijzondere waardeverminderingen van goodwill

(in duizenden €)

Goodwill

Op 1 januari 2022

Erkend bij aankoop van dochterondernemingen

69.893

Wisselkoersverschillen op goodwill

(80)

Op 31 december 2022

69.813

De goodwill als gevolg van de aankoop van zowel CellPoint (€62,4 miljoen) als AboundBio (€7,4 miljoen) werd toegewezen aan dezelfde kasstroomgenererende eenheid (CGU), “oncologie”. De immateriële vaste activa verworven als resultaat van beide bedrijfscombinaties werden ook toegewezen aan deze kasstroomgenererende eenheid, samen met sommige andere (im)materiële activa gerelateerd aan de kasstroomgenererende eenheid “oncologie”. De waardering van de realisatiewaarde van deze kasstroomgenererende eenheid gebeurt op basis van de reële waarde na aftrek van verkoopkosten.

De waarderingsmethode gebruikt om de reële waarde na aftrek van verkoopskosten van de kasstroomgenererende eenheid te bepalen is de “verdisconteerde kasstromen methode” (“DCF”) met kasstromen geprojecteerd over een periode van 13 jaar. De beschouwde periode is langer dan vijf jaar daar de belangrijkste verkopen maar gerealiseerd worden in de periode na 2027. De belangrijkste veronderstellingen gehanteerd in deze waardering (niveau 3 in de reële waarde hiërarchie) van de realisatiewaarde van de onderliggende kasstroomgenererende eenheid waren:

• Waarschijnlijkheid van succes van onze klinische studies, gebaseerd op benchmarks in combinatie met inschattingen van het management
  • Residuele groeivoet van –50%, wat een weerspiegeling is van de verwachte evolutie van de verkopen na 2035
  • Discontovoet van 12,5%
  • Assumpties aangaande toekomstige verkopen en investeringen zijn gebaseerd op inschattingen van het management met betrekking tot de totale cell therapy market

Per 31 december 2022 werd er geen bijzondere waardevermindering geïdentificeerd.

We verwijzen naar toelichting 26 “Bedrijfscombinaties aangegaan in deze periode” voor een gedetailleerde beschrijving van beide bedrijfscombinaties.

Oncologie
Gebied van de geneeskunde dat zich bezighoudt met de diagnose, behandeling, preventie en vroege opsporing van kanker