GLPG5101 bij refractaire SLE

SLE is een recidiverende en remitterende auto-immuunziekte die overheersend bij vrouwen voorkomt en die wordt gekenmerkt door de vorming van auto-antilichamen en immuuncomplex-gemedieerde ontsteking. Dit resulteert in systemische progressieve schade aan meerdere organen, die gepaard gaat met een hoge morbiditeit en mortaliteit.

Onlangs gepubliceerde gegevens van een pilotstudie wijzen erop dat CAR-T-celtherapie het potentieel heeft om langdurige geneesmiddelvrije SLE-remissie te bereiken.15,16  Gezien onze grondige kennis van de ziekte en expertise op het gebied van immunologie en onze nieuwe aanpak bij de productie van CAR-T-therapieën op de plaats van zorg (zie rubriek ONCOLOGIE), zijn wij van plan om later in 2023 een fase 1b-patiëntenstudie te starten met onze CD19 CAR-T-kandidaat, GLPG5101.

CAR-T
Chimere antigeen receptor T-cellen (ook bekend als CAR T-cellen) zijn T-cellen die genetisch gemanipuleerd zijn om een kunstmatige T-celreceptor te produceren voor gebruik bij immuuntherapie
CD19
CD19 is een eiwit dat voorkomt op het oppervlak van B-cellen, een type witte bloedcel. Aangezien CD19 een kenmerk is van B-cellen, wordt dit eiwit gebruikt voor de diagnose van kankers die uit dit celtype ontstaan - met name B-cel lymfomen
Celtherapie
Celtherapie heeft tot doel ziekten te behandelen door bepaalde groepen cellen te herstellen of te wijzigen of door cellen te gebruiken om een therapie door het lichaam te voeren. Bij celtherapie worden cellen buiten het lichaam gekweekt of gewijzigd voordat ze bij de patiënt worden geïnjecteerd. De cellen kunnen afkomstig zijn van de patiënt (autologe cellen) of van een donor (allogene cellen)
GLPG5101
Een tweede generatie anti-CD19/4-1BB CAR T productkandidaat, momenteel in fase 1/2-studie in rrNHL
Immunologie
De studie van het immuunsysteem is een zeer belangrijke tak van de medische en biologische wetenschappen. Het immuunsysteem beschermt de mens tegen infecties door middel van verschillende verdedigingslinies. Als het immuunsysteem niet naar behoren functioneert, kan dit leiden tot ziekte, zoals auto-immuniteit, allergie en kanker
Systemische lupus erythematosus (SLE)
Een auto-immuun ziekte met systemische manifestaties waaronder huiduitslag, gewrichtserosie of zelfs nierfalen

15 15Anti-CD19 CAR T-celtherapie voor refractaire systemische lupus erythematosus.
Mackensen A, Müller F, Mougiakakos D, et al. Nat Med. 2022 Sep 15.

16 16CD19-gerichte CAR T-cellen in refractaire systemische lupus erythematosus.
Mougiakako Ds , Krönke G Völkl S, et al. N Engl J Med. 2021 Aug 5;385(6):567-569.