9. Reële waardeaanpassingen, netto wisselkoersresultaten en overige financiële opbrengsten/kosten

De volgende tabel geeft een overzicht van de reële waardeaanpassingen, de netto wisselkoersresultaten en de overige financiële opbrengsten en kosten voor de boekjaren eindigend op 31 december 2022 en 2021:

Jaareinde 31 december

(in duizenden €)

Reële waardeaanpassingen en netto wisselkoersresultaten:

Netto wisselkoerswinsten

44.359

56.492

Reële waardeaanpassing van warrants

2.960

Negatieve reële waardeaanpassing van financiële activa met reële waardeaanpassing in resultaat

(4.919)

Positieve (reële) waardeaanpassing van kortlopende financiële investeringen

6.929

6.763

Totaal reële waardeaanpassingen en netto wisselkoersresultaten

51.473

61.296

Overige financiële opbrengsten:

Intrestopbrengsten

18.110

2.865

Verdisconteringseffect van langlopende vorderingen met betrekking tot ondersteuning van onderzoek en ontwikkeling

Overige financiële opbrengsten

Totaal overige financiële opbrengsten

18.578

3.058

Overige financiële kosten:

Intrestkosten

(6.967)

(11.656)

Verdisconteringseffect van langlopende over te dragen opbrengsten

(7.672)

(9.289)

Verdisconteringseffect van overige langlopende schulden

(2.271)

Overige financiële kosten

(769)

(812)

Totaal overige financiële kosten

(17.679)

(21.757)

Totaal netto financieel resultaat

52.372

42.598

Gedurende 2022 hebben we de voorstelling van onze financiële resultaten in onze geconsolideerde resultatenrekening gewijzigd met als doel de netto wisselkoersresultaten en de reële waardeaanpassingen apart te tonen. Ter verduidelijking van deze wijziging hebben we de vergelijkbare cijfers voor 2021 retrospectief aangepast. In onze jaarrekening van 2021 rapporteerden we een totale wisselkoerswinst van €60,7 miljoen en een totaal wisselkoersverlies van €4,2 miljoen voor het jaar eindigend op 31 december 2021, gepresenteerd op respectievelijk de lijn “overige financiële opbrengsten” en “overige financiële kosten”. De positieve (reële) waardeaanpassing van kortlopende financiële investeringen (€6,8 miljoen voor het jaar eindigend op 31 december 2021) werd ook gerapporteerd op de lijn “overige financiële opbrengsten” in onze jaarrekening van 2021.

De netto wisselkoerswinst in 2022 van €44,4 miljoen bestond voornamelijk uit een niet-gerealiseerde wisselkoerswinst van €41,3 miljoen op geldmiddelen en kasequivalenten en kortlopende financiële investeringen aan geamortiseerde kost aangehouden in U.S. dollar, in vergelijking met een niet-gerealiseerde wisselkoerswinst in 2021 van €56,6 miljoen op geldmiddelen en kasequivalenten en kortlopende financiële investeringen aan geamortiseerde kost aangehouden in U.S. dollar. We hebben kortlopende financiële investeringen en geldmiddelen en kasequivalenten aangehouden in U.S. dollar, die aanleiding kunnen geven tot een wisselkoerswinst of –verlies in onze financiële resultaten ten gevolge van de fluctuatie van de EUR/U.S. dollar wisselkoers; onze functionele valuta is namelijk EUR.

Reële waardeaanpassing van warrants verwijst naar de reële waardeaanpassing van initiële warrant B. De reële waarde van de financiële verplichting gerelateerd aan initiële warrant B van €0,02 miljoen per 31 december 2022 (€0,2 miljoen per 31 december 2021) werd opgenomen als deel van onze handels- en overige schulden in onze geconsolideerde balans en zal elke rapporteringsperiode geherwaardeerd worden. We verwijzen naar toelichting 2 voor meer informatie.

Voor het jaar eindigend op 31 december 2021 bestond de negatieve reële waardeaanpassing van financiële activa met reële waardeaanpassing in resultaat uit het negatief effect van de reële waarde herberekening van financiële activa geclassificeerd als eigenvermogensinstrument, dat valt in de categorie 1 reële waarde berekening gebaseerd op de slotkoers van de betrokken effecten op elke rapporteringsdatum, en uit een bijzondere waardevermindering op een participatie in een niet-beursgenoteerde vennootschap. Zo werd de nettoboekwaarde van de financiële vaste activa met reële waardeaanpassing in resultaat per 31 december 2021 herleid naar nul. De positieve reële waardeaanpassing van kortlopende financiële investeringen in 2022 en 2021 gaven de wisselkoerswinsten gerelateerd aan de money market fondsen weer, gecompenseerd door de intresten van de schatkistcertificaten die nog niet op vervaldatum gekomen zijn, en het effect van de herwaardering naar reële waarde van onze money market fondsen op 31 december 2022 en op 31 december 2021. Deze negatieve reële waardeaanpassingen waren voornamelijk het gevolg van negatieve opbrengsten van EUR money market fondsen.

Intrestopbrengsten bestonden uit intresten op termijndeposito’s, opzegbare rekeningen en op kortlopende financiële investeringen. Netto-intrestopbrengsten namen toe door de hogere intrestvoeten.

De intrestkosten waren gerelateerd aan intresten op termijndeposito’s, schatkistcertificaten die op vervaldag gekomen zijn en op leases van gebouwen en wagens. Overige financiële kosten in 2022 omvatten ook €7,7 miljoen kosten (€9,3 miljoen voor het jaar eindigend op 31 december 2021) gerelateerd aan de verwerking onder IFRS 15 van een financieringscomponent opgenomen in de upfront vergoeding ontvangen van Gilead inzake het herziene akkoord voor filgotinib. Ze bevatten ook het verdisconteringseffect van overige langlopende schulden zoals de uitgestelde vergoedingen en te betalen succesbetalingen in het kader van de aankoop van dochterondernemingen.

Filgotinib
Voorheen bekend als GLPG0634, onder commerciële naam Jyseleca®. Klein molecuul, preferentiële JAK1-remmer, waarvoor in de Europese Unie, Groot-Brittannië en Japan voor reumatoïde artritis en colitis ulcerosa goedkeuring werd bekomen. Fase 4-studies in RA en CU zijn lopend