36. Gebeurtenissen na balansdatum

Op 8 februari 2023 hebben we topline resultaten van de fase 3 DIVERSITY-studie met filgotinib bij de ziekte van Crohn aangekondigd, alsmede onze beslissing om geen aanvraag in te dienen voor een vergunning voor het in de handel brengen in Europa op basis van deze topline resultaten. Als gevolg hiervan, verwachten we een afname van de totale resterende geschatte kost voor ons om de ontwikkeling van filgotinib te voltooien, wat aanleiding geeft tot een positieve inhaalbeweging van de opbrengsten in 2023. Op het moment van publicatie van dit jaarverslag zijn we nog bezig met de herbeoordeling van de geschatte resterende kosten. Als onze beste inschatting van de resterende kosten ter voltooiing van de filgotinib resultaatsverbintenis met 15% tot 25% zouden zakken, zou dit leiden tot een verhoging van de resultaatserkenning in 2023 van €50 miljoen tot €86 miljoen, en tot een overeenkomstige afname in kortlopende en langlopende over te dragen opbrengsten.

Op 20 maart 2023 werden 61.560 inschrijvingsrechten uitgeoefend (aan een gemiddelde uitoefenprijs van €28,75 per inschrijvingsrecht). Dit resulteerde in een kapitaalverhoging (inclusief uitgiftepremie) van €1.769.850 en de uitgifte van 61.560 nieuwe aandelen per 20 maart 2023. De slotkoers van ons aandeel op Euronext Brussel en Amsterdam op 20 maart 2023 was €35,47.

Op 21 maart 2023 werd de geconsolideerde jaarrekening van Galapagos goedgekeurd door de Raad van Bestuur, en toegestaan voor publicatie. Zij werd namens de Raad van Bestuur ondertekend door:

(getekend)

Stoffels IMC BV
vast vertegenwoordigd door Dr. Paul Stoffels
Voorzitter van de Raad van Bestuur

Jérôme Contamine
Voorzitter van het Auditcomité en lid van de Raad van Bestuur

21 Maart 2023

DIVERSITY
Fase 3-programma waarin de werkzaamheid van filgotinib bij de ziekte van Crohn wordt onderzocht
Filgotinib
Voorheen bekend als GLPG0634, onder commerciële naam Jyseleca®. Klein molecuul, preferentiële JAK1-remmer, waarvoor in de Europese Unie, Groot-Brittannië en Japan voor reumatoïde artritis en colitis ulcerosa goedkeuring werd bekomen. Fase 4-studies in RA en CU zijn lopend