Vertrouwen & Transparantie

Our commitment to Trust & Transparency (graphic)

Wij zijn transparant: onze inzet voor vertrouwen en transparantie

Ethisch zakendoen gaat over verantwoord ondernemen. De normen die wij hanteren en de beslissingen die wij elke dag nemen, zijn doordacht en weloverwogen, zodat wij handelen in het belang van patiënten, mensen en de planeet. Het gaat erom vertrouwen op te bouwen door meetbare doelen te stellen, deze duidelijk te communiceren en open en transparant te zijn over de vooruitgang die we boeken om deze doelen te bereiken – zowel op de punten waar we het goed doen als op de punten waar we meer inspanningen moeten leveren.

Wij geven prioriteit aan ethisch beheer van onze toeleveringsketen, leveranciers en partners. Net zoals wij partners en leveranciers zoeken die onze inzet voor de planeet delen, zorgen wij er ook voor dat zij onze inzet voor kwaliteit en ethische bedrijfspraktijken delen. Wij hebben onze aanwerving van derden verfijnd door middel van een verbeterd risicobeoordelingskader en due diligence op het gebied van kwaliteit, IT-beveiliging, gegevensbescherming en privacy, naleving en ethiek, en milieu. We evalueren ook voortdurend onze toeleveringsketen om de continuïteit en optimalisering van de kosten te waarborgen, en we bieden een consistent kader voor partners en werknemers dat duidelijke en uitgebreide richtlijnen geeft voor ethisch en transparant gedrag in ons hele bedrijf.

Om ervoor te zorgen dat onze producten aan de hoogste kwaliteitsnormen voldoen, werken wij met gekwalificeerde en gecertificeerde (GMP-gelicentieerde) distributeurs die ervoor zorgen dat alle processen met betrekking tot ontvangst, opslag, behandeling en uiteindelijke distributie aan klanten voldoen aan de voorschriften. Wij controleren regelmatig onze GxP-fabrikanten en distributeurs.

Wij werken aan de bescherming van onze mensen, patiënten, onze planeet en ons bedrijf door alle redelijke maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat we allemaal werken in overeenstemming met de toepasselijke voorschriften en normen en met de nalevingswetten.

Wij koesteren een cultuur van inspraak die al onze werknemers aanmoedigt om ideeën te delen en die ervoor zorgt dat onze werknemers zich beschermd voelen als zij menen dat iets moet worden gecorrigeerd.

Wij koesteren ook een cultuur van integriteit, waarin onze werknemers, partners en leveranciers onze normen waarderen en er verantwoordelijkheid voor nemen.

Wij werken in een omgeving waar de veiligheid van patiënten voorop staat. Wij hebben momenteel één geneesmiddel, Jyseleca®, op de markt in Europa en Japan. Wij hebben een geneesmiddelenbewakingssysteem ingevoerd om de veiligheid van Jyseleca® te controleren en elke verandering in het baten/risicoprofiel op te sporen.

Om onze patiënten, onze partners, werknemers en andere belanghebbenden te beschermen, hebben wij ultramoderne beveiligingssystemen, gegevens- en cyberbeveiliging en bestuursstructuren geïmplementeerd.

Wij verbieden uitdrukkelijk dierenverwaarlozing of -mishandeling. Wij hebben ook praktijken ingevoerd waaruit onze inzet en verantwoordelijkheid blijkt om proeven waarbij dieren worden gebruikt zoveel mogelijk te verfijnen, te verminderen en te vervangen, en wij zullen doorgaan met het onderzoeken, bevorderen en verder implementeren van alternatieve methoden. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is het nog niet mogelijk alle complexe interacties die een potentiële behandeling in een levend organisme teweegbrengt zonder dierproeven te onderzoeken. Bovendien is er het wettelijke kader voor de ontwikkeling van geneesmiddelen, waarbij de regelgevende instanties wereldwijd eisen dat nieuwe geneesmiddelen op dieren worden beoordeeld om de kwaliteit, veiligheid en doeltreffendheid van deze producten te waarborgen voordat zij worden goedgekeurd. Wij blijven ons echter inzetten om de 3R-principes (Replacement, Reduction, Refinement; Vervanging, Vermindering en Verfijning) toe te passen. Ons Comité voor Dierenwelzijn steunde in 2022 meer dan 15 belangrijke 3R-initiatieven, waaronder zes nieuwe initiatieven. Ons beleid inzake dierenwelzijn werd bekrachtigd door het hoger management en wordt opgelegd aan al onze leveranciers voor onderzoek en ontwikkeling. De evaluatie van dierenwelzijn werd ook versterkt door verschillende belangrijke acties, waaronder de eis voor dierennormen voor interne en externe dierenlaboratoria, de verificatie van de uitvoering van deze praktijken, een gedetailleerde herziening en actualisering van het kwaliteitsbeheersysteem met betrekking tot dierenwelzijn, de invoering van een toezichtsprocedure voor dierenwelzijnsincidenten en de oplossing ervan.

Acties 2022

• We zijn in 2022 gestart met ons Speak up, Listen Up-programma en zullen dit in 2023 verder uitrollen
  • Wij hebben een anti-pestbeleid en een anti-discriminatiebeleid gelanceerd en zullen dit beleid in 2023 uitvoeren
  • 97,1% van onze medewerkers heeft de opleiding over onze Gedragscode voltooid