Vertrekvergoedingen

Op 2 mei 2023 kondigde Galapagos het vertrek aan van Dhr. Bart Filius, President, COO en CFO en lid van het Directiecomité, per 30 juni 2023. Op basis van een aanbeveling gemotiveerd door het Remuneratiecomité, keurde de Raad van Bestuur een beëindigingsvergoeding goed van €1.650.000, bestaande uit een vergoeding van €545.000 voor het naleven van een niet-concurrentieverbintenis gedurende 12 maanden en een vertrekvergoeding van €1.105.000 die rekening houdt met het verlies van de bonus voor 2023 en het verlies van niet definitief verworven RSU's. Met ingang van 1 juli 2023, was Dhr. Filius niet langer lid van het Directiecomité. Hij oefende een adviserende rol uit tot 31 december 2023, tegen een totale consultancy vergoeding van €330.000. De Raad van Bestuur besloot dat deze regeling de belangen van Galapagos ten goede zou komen, met name gelet op de cruciale rol die de vertrekkende President, COO en CFO speelde bij het inwerken van de toen nieuwe CEO en evenals bij de bedrijfscontinuïteit van Galapagos gedurende de periode waarin een opvolger werd gevonden. In 2023 kwam Dhr. Filius niet in aanmerking voor RSU’s en inschrijvingsrechten. Hij kwalificeert als een good leaver onder de voorwaarden van de relevante inschrijvingsrechtenplannen en dit maakt geen deel uit van zijn vertrekvergoeding.

Op 2 januari 2024 kondigde Galapagos het vertrek aan van Dhr. Michele Manto, CCO en lid van het Directiecomité per 31 december 2023. Er werd geen vertrekvergoeding toegekend. Van 1 januari 2024 tot 31 mei 2024 zal Dhr. Manto een adviserende rol vervullen om de overgang van Jyseleca® naar Alfasigma te ondersteunen, waarvoor hij een totale vergoeding van €191.900 zal ontvangen en recht zal blijven hebben op RSU-betalingen tijdens deze periode. Dhr. Manto zal recht hebben op zijn cash bonus voor 2023, maar zal niet in aanmerking komen voor enige toekenning van RSU’s en inschrijvingsrechten in 2024. Hij kwalificeert als een good leaver onder de voorwaarden van de relevante inschrijvingsrechtenplannen.

Jyseleca®
Jyseleca® is de merknaam voor filgotinib