7. Totale netto-omzet uit voortgezette activiteiten

Opbrengsten uit samenwerkingsverbanden

Onderstaande tabel geeft een detail van onze opbrengst uit samenwerkingsverbanden voor de jaren eindigend op 31 december 2023 en 2022 per samenwerkingsovereenkomst en per type opbrengst: upfront betalingen en licentievergoedingen, opbrengsten uit doorrekening van kosten en royalty’s:

Jaar eindigend op 31 december

(in duizenden €)

Gespreid in de tijd

Op bepaald moment

2022(*)

Erkenning van niet-terugvorderbare upfront betalingen en licentievergoedingen

Gilead samenwerkingsovereenkomst voor drug discovery platform

Opbrengsten uit doorrekening van kosten

Novartis samenwerkingsovereenkomst voor MOR106

Royalty's

Gilead royalty's met betrekking tot Jyseleca®

Overige royalty's

Totale omzet uit samenwerkingsverbanden

(*)

De vergelijkende cijfers voor 2022 werden aangepast om de impact van het voorstellen in 2023 van de Jyseleca® activiteiten als beëindigde activiteiten te tonen.

We erkennen de vergoeding met betrekking tot de exclusieve toegangsrechten van Gilead tot ons drug discovery-platform linear in opbrengst over de 10 jaar periode van onze samenwerking, waarvan we €230,2 miljoen erkenden in 2023. We verwachten in de komende jaren hetzelfde bedrag als opbrengst te erkennen, tot het einde van de 10-jarige periode.

Sinds de ondertekening van de intentieverklaring met Alfasigma in oktober 2023 hebben we alle activiteiten rechtstreeks gelinkt aan de Jyseleca® activiteiten, inclusief de erkenning in opbrengst gerelateerd aan de filgotinib resultaatsverbintenis voorgesteld als beëindigde activiteit in overeenstemming met IFRS 5. We verwijzen naar toelichting 5 “Beëindigde activiteiten” voor meer informatie.

In het boekjaar eindigend op 31 december 2023 hebben we ook royalty opbrengsten van Gilead voor filgotinib erkend voor €9,5 miljoen. De royalty’s op de Jyseleca® verkopen door Gilead in Japan werden niet voorgesteld als beëindigde activiteiten daar we nog steeds recht hebben op deze royalty’s op toekomstige verkopen van Gilead en haar verkooppartners (dit recht werd niet overgedragen aan Alfasigma in het kader van de transfer van de Jyseleca® activiteit aan hen).

Samenwerking met Gilead

We verwijzen naar toelichting 2 van dit financieel rapport voor een algemene beschrijving van onze samenwerking met Gilead.

Daarbij kwamen we tot het volgende besluit voor de overblijvende resultaatsverbintenissen:

Toegangsrechten tot het drug discovery-platform, optierechten en R&D activiteiten

• De opbrengst toegewezen aan het drug discovery-platform wordt over tijd erkend daar Gilead exclusieve toegang tot het drug discovery-platform en optierechten op onze huidige en toekomstige pijplijn en R&D activiteiten krijgt gedurende de samenwerkingsperiode. Het management was van mening dat een lineaire spreiding over de samenwerkingsperiode de meest betrouwbare en juiste erkenningsmethode is.
  • Bij de aanvang van de samenwerking (juli 2019) oordeelden we dat de geschikte periode voor erkenning van de opbrengsten van het drug discovery-platform 10 jaar is, dit omdat we exclusieve rechten geven over een 10-jarige periode. Wanneer echter op het einde van de 10-jarige periode sommige van de dan bestaande programma’s de klinische fase zouden bereikt hebben (i.e. IND filing bij regelgevende instanties), dan kunnen de rechten voor deze specifieke programma’s verlengd worden voor maximum drie jaar. Deze kritische inschatting wordt op elk jaareinde herbeoordeeld gebaseerd op de evolutie van onze pijplijn, en is nog steeds van toepassing op 31 december 2023.
Filgotinib
Voorheen bekend als GLPG0634, onder commerciële naam Jyseleca®. Klein molecuul, preferentiële JAK1-remmer, waarvoor in de Europese Unie, Groot-Brittannië en Japan voor reumatoïde artritis en colitis ulcerosa goedkeuring werd bekomen. Fase 4-studies in RA en CU zijn lopend
IND-aanvraag (Investigational New Drug)
Op grond van de Amerikaanse wet dient in de VS elk farmaceutisch bedrijf toestemming te verkrijgen voor het transport van een experimenteel medicijn over deelstaatsgrenzen heen, zolang dit medicijn niet is toegelaten tot de markt. Een uitzondering hierop wordt verkregen via een IND, op basis waarvan er klinische studies in de Verenigde Staten mogen worden uitgevoerd