23. Uitgestelde belastingen

Onderstaande tabel toont de bewegingen in uitgestelde belastingvorderingen en uitgestelde belastingschulden:

(in duizenden €)

Op 31 december 2022

(1.061)

(72)

Overdracht naar groep van activa die wordt afgestoten en geclassificeerd is als aangehouden voor verkoop

(292)

Opgenomen in totaalresultaat

(6)

(4)

Op 31 december 2023

(in duizenden €)

Immateriële
vaste activa
andere dan
goodwill

Overige

Totaal
uitgestelde
belasting­schulden

Op 1 januari 2022

Effect van overname van bedrijven

(23.265)

Overdrachten

Op 31 december 2022

(20.148)

(20.148)

(1.458)

(2.019)

(3.477)

Op 31 december 2023

(21.588)

(2.019)

(23.607)

De niet-opgenomen uitgestelde belastingvorderingen op 31 december 2023 bedroegen €326,8 miljoen (in vergelijking met €460,1 miljoen per 31 december 2022).

Het totaal bedrag van fiscale verliezen en aftrekbare verliezen voor tijdelijke verschillen bedroeg op 31 december 2023 €1.722,2 miljoen (€1.882,5 miljoen op 31 december 2022). Dit bestaat uit i) geconsolideerde fiscaal overdraagbare verliezen en aftrekbare verliezen voor tijdelijke verschillen per 31 december 2023 van €1.312,2 miljoen (€1.516,6 miljoen op 31 december 2022), en ii) de overgedragen aftrek voor innovatie inkomsten, voor definitief belaste inkomsten en investeringsaftrek op 31 december 2023 van €410,0 miljoen (€365,9 miljoen op 31 december 2022).

De fiscaal overdraagbare verliezen kunnen worden gecompenseerd met mogelijke toekomstige fiscale winsten en bedroegen €798,7 miljoen per 31 december 2023 (€883,6 miljoen per 31 december 2022) en kunnen voor onbepaalde tijd worden overgedragen, met uitzondering van een bedrag van €2,2 miljoen in de Verenigde Staten met vervaldata tussen 2028 en 2034. Op 31 december 2023 bedroegen de overgedragen beschikbare fiscale verliezen in Galapagos NV (België) €757,9 miljoen (2022: €769,9 miljoen). Daarbij geniet Galapagos NV (België) ook van het Belgische innovatie inkomsten aftrek regime, wat aanleiding gaf tot de rapportering, per 31 december 2023, van een bijkomende overgedragen innovatie inkomsten aftrek van €390,3 miljoen (€346,2 miljoen per 31 december 2022), die ook kan afgezet worden tegenover mogelijke toekomstige fiscale winsten. Daarbij heeft Galapagos NV (België) ook een overgedragen investeringsaftrek van €1,0 miljoen (2022: €1,0 miljoen) en een overgedragen aftrek voor definitief belaste inkomsten van €18,7 miljoen (2022: €18,7 miljoen), die kan afgezet worden tegenover mogelijke toekomstige fiscale winsten. Er is geen beperking in de tijd voor de overgedragen innovatie inkomsten aftrek, de aftrek voor definitief belaste inkomsten en de investeringsaftrek.

Met uitzondering van 2019 en 2023 hebben we een geschiedenis van verliezen. We voorzien fiscale verliezen te blijven maken in de nabije toekomst aangezien wij blijven investeren in klinische en preklinische ontwikkelingsprogramma’s en onderzoeksplatformen. Bijgevolg werd er geen netto uitgestelde belastingvordering opgezet per 31 december 2023, met uitzondering van onze dochterondernemingen die op een cost plus basis werken waarvoor een uitgestelde belastingvordering werd erkend voor €1,1 miljoen (2022: €1,1 miljoen).

Er werden initieel netto uitgestelde belastingschulden berekend op basis van de reële waarde van de immateriële activa geïdentificeerd naar aanleiding van de aankoop van CellPoint en AboundBio, gecorrigeerd voor de gerelateerde erkenbare uitgestelde belastingvorderingen. We verwijzen naar toelichting 27 voor meer informatie over de toewijzing van de aankoopprijs van de bedrijfscombinaties.

Preklinisch
Stadium in de ontwikkeling van een medicijn, voorafgaand aan de toediening van medicijnen aan mensen. Bestaat uit in vitro en in vivo screening, farmacokinetische en toxicologische evaluatie, en chemische opschaling