Afwijkingen van het Remuneratiebeleid

In het Remuneratiebeleid van Galapagos is vastgelegd dat de Raad van Bestuur kan besluiten om af te wijken van onderdelen van het beleid indien dit noodzakelijk is om de langetermijnbelangen en duurzaamheid van Galapagos te dienen. Een dergelijke afwijking moet worden besproken in het Remuneratiecomité, dat een onderbouwde aanbeveling zal doen aan de Raad van Bestuur.

In het boekjaar 2023 heeft de Raad van Bestuur één keer besloten om af te wijken van het Remuneratiebeleid van Galapagos, gelet op uitzonderlijke omstandigheden en op gemotiveerde aanbeveling van het Remuneratiecomité, met de bedoeling om de langetermijnbelangen en duurzaamheid van Galapagos te dienen en met het oog op een succesvolle en grondige uitvoering van de overgang van leiderschap, waarbij de continuïteit wordt gewaarborgd:

• Zoals hierboven aangegeven, werd op 2 mei 2023 een vertrekvergoeding voor Dhr. Bart Filius goedgekeurd, zijnde een vergoeding van €1.650.000, inclusief vergoeding voor de naleving van een niet-concurrentieverbintenis gedurende 12 maanden. Deze totale vertrekvergoeding was niet hoger dan zijn totale jaarlijkse vergoeding voor het boekjaar 2022. Bijgevolg is er volgens de Belgische wetgeving geen goedkeuring van de aandeelhouders vereist voor de vertrekvergoeding van Dhr. Filius.