28. Details van de NovAlix transactie

We hebben de geïntegreerde samenwerking met NovAliX op het gebied van geneesmiddelenonderzoek afgerond op 30 juni 2023, inwerkingtreding vanaf 1 juli 2023. Volgens de voorwaarden van de overeenkomst werden onze geneesmiddelenontdekkings- en onderzoeksactiviteiten in Romainville, Frankrijk, en onze werknemers in Romainville, die zich uitsluitend bezighouden met deze activiteiten, overgedragen aan NovAliX, die alle lopende ontdekkings- en onderzoeksactiviteiten in Romainville op zich neemt, en dit zonder enige vergoeding. Als tegenprestatie verbinden we ons ertoe de onderzoekscapaciteiten en expertise van NovAliX te gebruiken in het kader van een vijfjarige samenwerking en binnen de context van het R&D-portfolio van het bedrijf, wat leidt tot een totale verplichting van €73,8 miljoen op 30 juni 2023 (€63,9 miljoen op 31 december 2023).

De samenwerkingsovereenkomst en de verkoop- en koopovereenkomst werden onderhandeld als een bundel met één enkel commercieel doel en met een overeengekomen prijs voor de transactie in zijn geheel.

De impact van de transfer van de activiteiten en het personeel (we verwijzen naar onderstaande tabel) werd behandeld als een voorschot op toekomstige diensten te verkrijgen van NovAliX gedurende de vijfjarige samenwerking. Dit voorschot zal geleidelijk aan in resultaat genomen worden, in lijn met de aankoopverplichting ten aanzien van NovAliX gedurende de vijfjarige periode van samenwerking tussen ons en NovAliX. Het deel op 31 december 2023 dat nog moet vrijvallen werd opgenomen in onze balans als overige vlottende activa (€2,7 miljoen) en overige langlopende activa (€5,6 miljoen).

31 december

(in duizenden €)

Minderwaarde bij verkoop van vaste activa

12.506

Resultaat van overdracht van de pensioenverplichting

(3.022)

Resultaat van overdracht van gebruiksrecht

Voorschot gerelateerd aan de NovAliX transactie

9.658

Bovendien deden we een voorafbetaling aan NovAliX van €8,3 miljoen op afsluitdatum van de transactie, dewelke een voorafbetaling is voor de toekomstige aankoopverplichting voor de volgende vijf jaren. Het resterende deel werd in onze balans per 31 december 2023 gepresenteerd als overige vlottende activa (€2,4 miljoen) en overige langlopende activa (€4,7 miljoen).