Financiële prestaties per jaareinde 2023

Geconsolideerde kerngetallen

(in duizenden €, tenzij anders vermeld)

Jaareinde 31 december 2023

Jaareinde 31 december 2022(*)

Resultatenrekening

Nettoverlies uit voortgezette activiteiten

(3.988)

(71.421)

Nettowinst/nettoverlies (-) uit beëindigde activiteiten, na aftrek van belastingen

215.685

Kortlopende financiële investeringen

3.517.698

3.585.945

Vorderingen met betrekking tot ondersteuning van onderzoek en ontwikkeling

178.688

Kasstroom gebruikt bij bedrijfsactiviteiten

(405.970)

(500.544)

Kasstroom gegenereerd uit/gebruikt bij (-) investeringsactiviteiten

71.186

(1.245.514)

Kasstroom gebruikt bij financieringsactiviteiten

(5.001)

(1.487)

Afname van geldmiddelen en kasequivalenten

(339.785)

(1.747.545)

Effect van wisselkoersschommelingen op geldmiddelen en kasequivalenten

(1.522)

22.293

Geldmiddelen en kasequivalenten op 31 december

166.810

508.117

Geldmiddelen en kasequivalenten uit voortgezette activiteiten

166.803

508.117

Geldmiddelen en kasequivalenten opgenomen als activa bestemd voor verkoop

Kortlopende financiële investeringen op 31 december

3.517.698

3.585.945

Totaal kortlopende financiële investeringen en geldmiddelen en kasequivalenten op 31 december

3.684.514

4.094.062

FINANCIËLE RATIO'S

Aantal uitgegeven aandelen op 31 december

65.897.071

65.835.511

Gewone en verwaterde winst/verlies (-) per aandeel (in €)

(3,32)

Aandelenkoers op 31 december (in €)

Totaal aantal personeelsleden van de groep op 31 december (**)

1.123

1.338

(*)

De vergelijkende cijfers voor 2022 werden aangepast om de impact van het voorstellen in 2023 van de Jyseleca® activiteiten als beëindigde activiteiten te tonen.

(**)

Met inbegrip van 476 personeelsleden in 2023 (2022 : 614 personeelsleden) gerelateerd aan onze beëindigde Jyseleca® activiteit

Naar aanleiding van de recente verkoop van onze Jyseleca® activiteiten aan Alfasigma, worden de opbrengsten en kosten van 2023 van de Jyseleca® activiteiten afzonderlijk voorgesteld van de resultaten uit onze voortgezette activiteiten op de lijn “Nettowinst/nettoverlies (–) uit beëindigde activiteiten” in onze geconsolideerde resultatenrekening. Het vergelijkende jaar 2022 werd aangepast naar analogie met de presentatie van de resultaten van de Jyseleca® activiteit.

Voortgezette activiteiten

De opbrengsten uit samenwerkingsverbanden uit onze voortgezette activiteiten bedroegen €239,7 miljoen in 2023 ten opzichte van €241,2 miljoen vorig jaar.

De erkenning in opbrengst met betrekking tot de exclusieve toegangsrechten van Gilead tot ons drug discovery platform bedroeg €230,2 miljoen in 2023 (in vergelijking met €230,4 miljoen in 2022). We hebben in 2023 ook royalty opbrengsten van Gilead voor Jyseleca® erkend voor €9,5 miljoen (vergeleken met €10,7 miljoen in 2022).

Het bedrag van over te dragen opbrengsten per 31 december 2023 bevat €1,3 miljard toegewezen aan ons drug discovery platform dat lineair erkend wordt over de resterende periode van onze 10 jaar samenwerking.

Onze kosten van onderzoek en ontwikkeling bedroegen €241,3 miljoen in 2023, in vergelijking met €269,8 miljoen in 2022. Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen liepen op tot €22,3 miljoen in 2023 (vergeleken met €51,5 miljoen in 2022). Deze afname was voornamelijk het gevolg van een bijzondere waardevermindering van €26,7 miljoen op voorheen geactiveerde upfront vergoedingen gerelateerd aan onze samenwerking met Molecure en van bijzondere waardeverminderingen van €8,9 miljoen van immateriële vaste activa gerelateerd aan andere stopgezette projecten, beide opgenomen in 2022. Personeelskosten namen af van €115,5 miljoen in 2022 tot €95,8 miljoen in 2023 voornamelijk door lagere kosten gerelateerd aan de versnelde erkenning van de niet-kaskosten gerelateerd aan de inschrijvingsrechtenplannen van good leavers. Dit werd deels gecompenseerd door een toename van kosten van €61,2 miljoen in 2022 naar €83,0 miljoen in 2023 als gevolg van de evolutie van onze CAR-T programma’s.

Onze verkoop- en marketingkosten bedroegen €5,7 miljoen in 2023, ten opzichte van €3,5 miljoen in 2022.

Onze algemene en administratieve kosten bedroegen €128,3 miljoen in 2023, ten opzichte van €135,2 miljoen in 2022. Deze kostenafname was voornamelijk het gevolg van een daling van de personeelskosten tot €66,1 miljoen in 2023 in vergelijking met €76,5 miljoen 2022 door lagere kosten gerelateerd aan de versnelde erkenning van de niet-kaskosten gerelateerd aan de inschrijvingsrechtenplannen van good leavers. Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen stegen van €8,5 miljoen in 2022 naar €16,0 miljoen in 2023 door een bijzondere waardevermindering van €7,6 miljoen op een vastgoedproject in Mechelen, België.

Overige bedrijfsopbrengsten (€47,3 miljoen in 2023 vergeleken met €36,1 miljoen in 2022) namen toe als gevolg van hogere subsidies (subsidie van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering van €6,1 miljoen in 2023), hogere overige bedrijfsopbrengsten (huuropbrengsten) en toegenomen opbrengsten uit R&D steunmaatregelen.

We realiseerden in 2023 een bedrijfsverlies van €88,3 miljoen, vergeleken met een bedrijfsverlies in 2022 van €131,1 miljoen.

De netto financiële opbrengsten in 2023 bedroegen €93,9 miljoen, in vergelijking met netto financiële opbrengsten van €60,2 miljoen in 2022. De netto financiële opbrengsten in 2023 bestonden voornamelijk uit €38,3 miljoen netto positieve reële waardeaanpassingen van onze kortlopende financiële investeringen, deels gecompenseerd door niet-gerealiseerde wisselkoersverliezen van €20,4 miljoen op onze geldmiddelen en kasequivalenten en kortlopende financiële investeringen aan geamortiseerde kost in USD. Netto-intrestopbrengsten liepen op tot €77,5 miljoen in 2023 in vergelijking met netto-intrestopbrengsten van €11,2 miljoen in 2022.

We rapporteerden €9,6 miljoen inkomstenbelastingen in 2023 (in vergelijking met €0,6 miljoen in 2022). Deze toename was hoofdzakelijk het gevolg van de herinschatting van de netto uitgestelde belastingschuld en de te betalen inkomstenbelasting in het kader van een éénmalige intercompany transactie.

We behaalden een nettoverlies uit voortgezette activiteiten van €4,0 miljoen in 2023, in vergelijking met een nettoverlies uit voortgezette activiteiten van €71,4 miljoen in 2022.

Beëindigde activiteiten

De nettowinst uit beëindigde activiteiten gerelateerd aan de Jyseleca® activiteiten bedroeg €215,7 miljoen in 2023, vergeleken met een nettoverlies uit beëindigde activiteiten van €146,6 miljoen in 2022.

De nettoverkopen van het product Jyseleca® in Europa liepen op tot €112,3 miljoen in 2023, vergeleken met €87,6 miljoen in 2022.

De kost van verkochte producten gerelateerd aan de nettoverkopen van Jyseleca® in Europa bedroeg €18,0 miljoen in 2023, in vergelijking met €12,1 miljoen in 2022.

De opbrengsten uit samenwerkingsverbanden uit beëindigde activiteiten gerelateerd aan de erkenning van opbrengst gerelateerd aan de samenwerkingsovereenkomst met Gilead voor de ontwikkeling van filgotinib bedroeg €429,4 miljoen in 2023 in vergelijking met €174,4 miljoen vorig jaar. Deze toename was te verklaren door een substantiële afname van onze ingeschatte overblijvende kost om de ontwikkeling van filgotinib af te ronden als gevolg van de recente verkoop van onze Jyseleca® activiteiten aan Alfasigma inclusief de transfer van de overblijvende resultaatsverbintenis inzake ontwikkeling na het afsluiten van de transactie. Dit leidde tot een behoorlijke toename van de percentage of completion van onze resultaatsverbintenis en een aanzienlijk positief catch-up effect in onze opbrengsten.

De bedrijfswinst uit beëindigde activiteiten bedroeg €217,3 miljoen, vergeleken met een bedrijfsverlies in 2022 van €136,5 miljoen.

De afname van kosten voor onderzoek en ontwikkeling voor de ontwikkeling van filgotinib werd grotendeels veroorzaakt door de stopzetting begin 2023 van de DIVERSITY klinische studies in de ziekte van Crohn. Personeelskosten namen af met €15,0 miljoen, van €74,6 miljoen in 2022 tot €59,6 miljoen in 2023, de kosten van onderaanneming daalden ook met €39,0 miljoen, van €153,7 miljoen in 2022 naar €114,7 miljoen in 2023.

De afname in verkoop- en marketingkosten van €144,1 miljoen in 2022 naar €113,4 miljoen in 2023 toonde zich in de afname van personeelskosten met €10,8 miljoen, van €70,2 miljoen in 2022 tot €59,3 miljoen in 2023, door lagere bonuskosten en kosten van onze inschrijvingsrechtenplannen, terwijl de kosten van onderaanneming met €17,0 miljoen afnamen, van €52,8 miljoen in 2022 tot €35,8 miljoen in 2023, voornamelijk door lager kosten van marketingcampagnes en promotiekosten.

De algemene en administratieve kosten gerelateerd aan de Jyseleca® activiteit namen toe van €9,8 miljoen in 2022 naar €18,0 miljoen in 2023. Dit was voornamelijk door hogere kosten van inschrijvingsrechtenplannen te wijten aan ongewone lage kosten in 2022 door vrijwillige vertrekkers, en door hogere salariskosten in 2023. De algemene en administratieve kosten bevatten in 2023 ook éénmalige juridische kosten gerelateerd aan de transactie met Alfasigma voor een bedrag van €3,5 miljoen.

Overige bedrijfsopbrengsten gerelateerd aan de Jyseleca® activiteit namen toe voornamelijk als gevolg van hogere opbrengsten uit R&D steunmaatregelen.

De beweging in overige financiële opbrengsten/overige financiële kosten is hoofdzakelijk te verklaren door een lager verdisconteringseffect van langlopende over te dragen opbrengsten gerelateerd aan de ontwikkeling van filgotinib daar we verwachten de resterende opbrengsten in 2024 te erkennen. De financieringscomponent gerelateerd aan onze filgotinib resultaatsverbintenis werd op 31 december 2023 herzien in het kader van de verkorte periode en het verwachte einde van de filgotinib resultaatsverbintenis.

We realiseerden in 2023 een nettowinst van €211,7 miljoen, in vergelijking met een nettoverlies van €218,0 miljoen in 2022.

Geldmiddelen en kasequivalenten en kortlopende financiële investeringen

Kortlopende financiële investeringen en geldmiddelen en kasequivalenten bedroegen €3.684,5 miljoen op 31 december 2023 (inclusief €20,0 miljoen te ontvangen intrestopbrengsten) in vergelijking met €4.094,1 miljoen op 31 december 2022 (exclusief €9,9 miljoen netto te ontvangen intrestopbrengsten).

De totale netto-afname van de kortlopende financiële investeringen en geldmiddelen en de kasequivalenten bedroeg €409,6 miljoen in 2023, in vergelijking met een afname van €609,1 miljoen in 2022. Deze netto-afname bestond uit (i) een operationele cash burn van €414,8 miljoen, (ii) €20,4 miljoen wisselkoersverliezen, (iii) €7,0 miljoen uitgaande kasstroom gerelateerd aan de aankoop van CellPoint B.V., (iv) €14,0 miljoen aankoop van financiële activa met reële waardeaanpassing in resultaat, gecompenseerd door (v) €24,3 miljoen positieve wijzigingen in reële waarde van kortlopende financiële investeringen, (vi) de opbrengst van €1,8 miljoen uit de verhoging van kapitaal en uitgiftepremies naar aanleiding van de uitoefening van inschrijvingsrechten in 2023, en (vii) €12,9 miljoen te ontvangen intresten op termijndeposito’s en €7,6 miljoen te ontvangen intresten op schatkistcertificaten.

De operationele cash burn (of operationele inkomende kasstroom indien positief) is een financiële maatstaf die niet in overeenstemming met IFRS berekend wordt. De operationele cash burn/operationele inkomende kasstroom is gelijk aan de af- of toename van onze geldmiddelen en kasequivalenten (exclusief het effect van wisselkoersverschillen op onze geldmiddelen en kasequivalenten) min:

1. de netto-opbrengsten uit verhoging van kapitaal en uitgiftepremies, indien toepasselijk, opgenomen in de netto kasstroom gegenereerd uit/gebruikt bij (–) financieringsactiviteiten,
  2. de netto-opbrengsten uit of uitgaven voor, indien toepasselijk, de aankoop of verkoop van bedrijfsonderdelen en van financiële activa met reële waardeaanpassing in resultaat; en de beweging van de in pand gegeven geldmiddelen en kortlopende financiële investeringen, moest die er zijn, en de kasvoorschotten en leningen aan derden, indien van toepassing, opgenomen in de netto kasstroom gegenereerd uit/gebruikt bij (–) investeringsactiviteiten,
  3. de uitgaande kasstroom voor overige schulden gerelateerd aan de aankoop van bedrijfsonderdelen, indien van toepassing, opgenomen in de netto kasstroom gegenereerd uit/gebruikt bij (–) bedrijfsactiviteiten.

Deze alternatieve liquiditeitsindicator is ons inziens een belangrijke maatstaf voor een biotechnologiebedrijf in de ontwikkelingsfase.

Onderstaande tabel toont een reconciliatie tussen de operationele cash burn, en dit zo veel mogelijk in overeenstemming met IFRS, voor elk van de aangeduide periodes:

(in duizenden €)

Afname (-) in geldmiddelen en kasequivalenten
(exclusief effect van wisselkoersverschillen)

(339.785)

(1.747.545)

Minus:

Netto-opbrengsten van verhoging van kapitaal en uitgiftepremies

(1.770)

(6.695)

Netto aankoop/verkoop (-) van kortlopende financiële investeringen

(94.233)