5. Beëindigde activiteiten en activa bestemd voor verkoop

Op 30 oktober 2023 hebben we bekendgemaakt dat we een intentieverklaring hadden ondertekend om de Jyseleca® activiteiten over te dragen aan Alfasigma, inclusief de Europese en Britse handelsvergunning, de commerciële, medische en ontwikkelingsactiviteiten voor Jyseleca®, en ongeveer 400 functies in 14 Europese landen.

Op 30 december 2023 hebben we een finale overeenkomst inzake aankoop van aandelen en activa met AlfaSigma getekend.

Op 31 december 2023 was de transactie nog onderhevig aan bepaalde opschortende voorwaarden, zoals de afwikkeling van de overlegprocessen met de vakbonden en FDI goedkeuring in Italië, Frankrijk en Denemarken. Na het bekomen van alle noodzakelijke goedkeuringen werd de transactie afgesloten op 31 januari 2024. In 2024 ontvingen we een upfront vergoeding van €50,0 miljoen, en we hebben recht op potentiële op verkopen gebaseerde succesbetalingen van in totaal €120 miljoen en mid-single tot mid-double-digit royalty’s op de Europese verkopen. We zullen tegen juni 2025 tot €40 miljoen betalen aan Alfasigma voor de ontwikkelingsactiviteiten verbonden aan Jyseleca®.

Op 31 januari 2024 sloten we ook een transitie-overeenkomst af met Alfasigma waarin de verantwoordelijkheden werden vastgelegd evenals de diensten die door de partijen zullen geleverd worden tijdens de overgangsperiode voor de transfer van de activiteiten. De geleidelijke overdracht van onze resterende voorraden naar Alfasigma wordt ook verduidelijkt in deze overeenkomst.

We beoordeelden dat de overdracht van onze Jyseleca® activiteiten voldeed aan de criteria om geclassificeerd te worden als "bestemd voor verkoop" en "beëindigde activiteiten" in onze jaarrekening van 31 december 2023.

Het resultaat na belastingen uit beëindigde activiteiten kan opgesplitst worden in volgende lijnen:

(i) Financiële cijfers

Jaareinde 31 december

(in duizenden €, behalve gegevens per aandeel)

Nettoverkopen van producten

112.339

87.599

Opbrengsten uit samenwerkingsverbanden

431.465

176.432

Totale netto-omzet

543.804

264.031

Kost van verkochte producten

(18.022)

(12.079)

Kosten van onderzoek en ontwikkeling

(190.177)

Nettowinst/nettoverlies (-)

215.685

(146.570)

Gewone en verwaterde winst/verlies (-) per aandeel uit beëindigde activiteiten

(2,23)

Gewogen gemiddelde van de aandelen - Gewoon
(in duizenden aandelen)

65.884

65.699

Gewogen gemiddelde van de aandelen - Verwaterd
(in duizenden aandelen)

65.933

65.699

Nettoverkopen van Jyseleca® in Europa bedroegen €112,3 miljoen in 2023, in vergelijking met €87,6 miljoen in 2022, waarvan €8,1 miljoen in België (€7,3 miljoen in 2022).

De opbrengsten uit samenwerkingsverbanden uit beëindigde activiteiten gerelateerd aan de erkenning van opbrengst gerelateerd aan de samenwerkingsovereenkomst met Gilead voor de ontwikkeling van filgotinib bedroeg €429,4 miljoen in 2023 in vergelijking met €174,4 miljoen vorig jaar.

Met ingang van 31 januari 2024, na het afsluiten van de transactie tussen ons en Alfasigma S.p.a. om de Jyseleca® activiteiten over te dragen aan Alfasigma, droegen we onze rechten en verplichtingen onder de filgotinib samenwerkingsovereenkomst met Gilead over aan Alfasigma, met uitzondering van ons recht om royalty’s te ontvangen van Gilead op de nettoverkopen in het Gilead grondgebied volgens een afzonderlijke overeenkomst afgesloten tussen ons en Gilead afgesloten in oktober 2023. Als gevolg hiervan zal onze resultaatsverbintenis ten opzichte van Gilead voor de ontwikkeling van filgotinib eindigen. De totale ingeschatte overblijvende kost om de ontwikkeling van filgotinib af te ronden werd substantieel verminderd, wat leidde tot een behoorlijke toename van de percentage of completion van onze resultaatsverbintenis (met toepassing van een “cost-to-cost” input model) en een aanzienlijk positief catch-up effect in onze opbrengsten, wat de hogere erkenning in opbrengst in 2023 in vergelijking met 2022 verklaart.

We verwijzen naar toelichting 2 voor een algemene beschrijving van onze samenwerking met Gilead.

Op 31 december 2023 bedroeg het overblijvende deel van de over te dragen opbrengsten gerelateerd aan de ontwikkeling van filgotinib €26,3 miljoen, dat hoofdzakelijk in 2024 in opbrengst zal erkend worden.

De onderstaande belangrijkste rubrieken van activa en verplichtingen gerelateerd aan deze activiteiten werden voorgesteld als ‘bestemd voor verkoop’ in de geconsolideerde balans per 31 december 2023:

(ii) Activa en verplichtingen bestemd voor verkoop

31 december

(in duizenden €)

Materiële vaste activa

4.194

Uitgestelde belastingvorderingen

292

Overige langlopende activa

598

Voorraden

737

Handels- en overige vorderingen

15.786

Geldmiddelen en kasequivalenten

7

Overige vlottende activa

471

Totaal groep van activa die wordt afgestoten en geclassificeerd is als aangehouden voor verkoop

22.085

Pensioenverplichtingen

1.160

Langlopende leasingschulden

2.327

Overige langlopende schulden

329

Kortlopende leasingschulden

1.308

Handels- en overige schulden

25.619

Belastingverplichtingen

1.242

Kortlopende over te dragen opbrengsten

59

Totaal verplichtingen gerelateerd aan de groep van activa die wordt afgestoten en geclassificeerd is als aangehouden voor verkoop

32.044

Nettoschulden bestemd voor verkoop

(9.959)

De af te stoten activiteiten omvatten alle activa en verplichtingen van de Galapagos dochterondernemingen die volledig gefocust waren op de Jyseleca® activiteiten en die naar Alfasigma zullen overgedragen worden in de huidige transactie. De desinvestering omvat 100% van de aandelen van volgende dochterondernemingen , inclusief bijna alle personeelsleden: Galapagos Biotech Limited (UK), Galapagos Biopharma Belgium BV, Galapagos Biopharma GmbH, Galapagos Biopharma Italy S.r.l., Galapagos Biopharma Netherlands B.V., Galapagos Biopharma Spain S.L.U., Galapagos Biopharma Denmark ApS, Galapagos Biopharma Sweden AB, Galapagos Biopharma Finland Oy, Galapagos Biopharma Ireland Ltd., Galapagos Biopharma Norway AS, Galapagos Biopharma Austria GmbH. Daarbij, en als onderdeel van dezelfde transactie, zullen we alle activa en verplichtingen en personeelsleden direct gerelateerd aan de Jyseleca® activiteiten maar onderdeel van Galapagos NV of andere Galapagos dochterondernemingen, overdragen; het belangrijkste actief hiervan is de wereldwijde IP gerelateerd aan Jyseleca®. Onze voorraden werden niet beschouwd als onderdeel van de te verkopen groep daar ze niet overgedragen werden aan Alfasigma op datum van het afsluiten van de transactie op 31 januari 2024, maar ze zullen geleidelijk gedurende volgende jaren naar Alfasigma overgedragen worden; we zullen de risico’s in verband met de voorraden blijven dragen tot het moment van hun transfer.

Activa bestemd voor verkoop worden gewaardeerd aan hun boekwaarde, die lager is dan de reële waarde na aftrek van de verkoopkosten. We oordeelden dat de verwachte netto actuele waarde van de aankoopprijs te ontvangen van Alfasigma voor de verkoop van de Jyseleca® activiteiten de reële waarde na aftrek van verkoopkosten benadert.

(iii) Kasstromen uit beëindigde activiteiten

(in duizenden €)

Netto kasstroom gebruikt bij bedrijfsactiviteiten

(175.627)