Verslaggeving over EU

EU Taxonomieverklaring 2023

Het actieplan van de Europese Commissie voor de financiering van duurzame groei heeft geleid tot de invoering van een EU-classificatiesysteem voor duurzame activiteiten, zijnde een EU Taxonomy. Als genoteerde vennootschap met meer dan 500 werknemers valt Galapagos binnen het toepassingsgebied van de EU Taxonomieverordening16. Zoals aangegeven in de Gedelegeerde Verordening van (EU) 2021/2178, moeten niet-financiële ondernemingen vanaf verslagjaar 2022 het aandeel van de activiteiten die in aanmerking komen voor de Taxonomie en die zijn afgestemd op de economische activiteiten in hun totale omzet, kapitaaluitgaven ('CapEx’), operationele uitgaven ('OpEx’) en de kwalitatieve informatie bekendmaken, inclusief vergelijkende cijfers voor het in aanmerking komen met betrekking tot klimaatmitigatie en klimaatadaptatie. Vanaf verslagjaar 2023 wordt het aandeel van de Taxonomy dat in aanmerking komt voor alle resterende doelstellingen openbaar gemaakt.

De EU Taxonomieverordening introduceert een classificatiesysteem voor ecologische duurzame activiteiten en een activiteit wordt als ecologisch duurzaam beschouwd als deze voldoet aan alle volgende overkoepelende criteria:

• wezenlijk bijdragen tot ten minste één van de zes milieudoelstellingen van de EU Taxonomieverordening: (i) beperking van de klimaatverandering; (ii) adaptatie aan de klimaatverandering; (iii) duurzaam gebruik en bescherming van water en mariene hulpbronnen; (iv) transitie naar een circulaire economie, (v) preventie en bestrijding van verontreiniging; en (vi) bescherming en herstel van biodiversiteit en ecosystemen;
  • geen ernstige afbreuk doen aan één van deze milieudoelstellingen;
  • met inachtneming van minimumgaranties; en
  • voldoen aan door de Europese Commissie vastgestelde, wetenschappelijk gefundeerde technische beoordelingscriteria (“TSC’s”).

De EU heeft een catalogus uitgegeven van economische activiteiten die kunnen worden beschouwd als activiteiten die in aanmerking komen voor de EU Taxonomy (Taxonomy eligible), waarbij het bepalen van het in aanmerking komen gebeurt via een beschrijving van de activiteiten. Een in aanmerking komende activiteit kwalificeert als afgestemd (Taxonomy-aligned) wanneer zij aan alle eerder genoemde overkoepelende criteria voldoet, hetgeen onder meer inhoudt dat een dergelijke economische activiteit wezenlijk dient bij te dragen aan ten minste één van de zes milieudoelstellingen.

Na een grondige analyse van het wettelijk kader17 met betrekking tot de EU Taxonomy, die werd uitgevoerd door de NACE-codes van het bedrijf te beoordelen in het licht van de in de EU Taxonomie geïdentificeerde activiteiten, zijn we van mening dat onze kernactiviteiten, namelijk het ontdekken, ontwikkelen en op de markt brengen van innovatieve geneesmiddelen, niet binnen het toepassingsgebied van de Gedelegeerde Klimaatwet vallen. Bovendien werden de nieuw toegevoegde activiteiten in de EU-Taxonomie gescreend (zoals de productie van geneesmiddelen), maar niet beschouwd als activiteiten waarover wij controle hebben omdat Jyseleca® door een derde partij wordt geproduceerd.

In het kader van onze ambitie om in 2028 klimaatneutraal te zijn, hebben we de gerelateerde activiteiten gescreend en de volgende activiteiten uit de EU Taxonomie geïdentificeerd:

• Aankoop en eigendom van gebouwen
  • Consultancy voor fysiek klimaatrisicobeheer en -aanpassing
  • Installatie en gebruik van elektrische warmtepompen
  • Vervoer per motor, personenauto en lichte bedrijfsvoertuigen

Voor het bepalen van de omzet, CapEx en OpEx tijdens deze analyse, gebruikten wij de gegevens zoals weergegeven in de 2023 geconsolideerde jaarrekening die in dit verslag is opgenomen:

• De omzet omvat alle voortgezette activiteiten van Galapagos per 31 december 2023 en de noemer stemt overeen met de IFRS-totaalomzet voor 2023 (€239,7 miljoen) zoals vermeld in toelichting 7, zijnde de inkomsten uit samenwerkingsactiviteiten.
  • CapEx bestaat uit toevoegingen aan materiële en immateriële activa gedurende het boekjaar 2023, vóór afschrijvingen, waardeverminderingen en eventuele door Galapagos overeenkomstig IAS38 erkende waardeaanpassingen. De noemer (totale CapEx) stemt overeen met de som van de lijnen “Toevoegingen” in de toelichtingen 14 en 15 (totaal €20,8 miljoen) van de geconsolideerde jaarrekening. Het grootste gedeelte van de kapitaaluitgaven heeft betrekking op software en databases, en materiële vaste activa (in volle eigendom en in leasing).
  • OpEx wordt volgens de EU Taxonomie bepaald door de directe, niet-gekapitaliseerde kosten van onderzoek en ontwikkeling, maatregelen voor de renovatie van gebouwen, kortetermijnleases, onderhoud en herstelling en alle andere directe uitgaven in verband met het dagelijkse onderhoud van de materiële vaste activa door de onderneming of door derden die zijn uitbesteed om de blijvende en doeltreffende werking van die activa te garanderen. Deze kosten houden grotendeels verband met onze uitgaven voor R&D, zoals vermeld in toelichting 8 (totaal €375,3 miljoen).

Op basis van beschikbare gegevens en de beoordeling van de vereisten rapporteren we 0% omzet die in aanmerking komt onder de EU Taxonomie, en dus 0% die is afgestemd op de EU Taxonomie. Als gevolg van onze klimaatneutrale ambitie in 2028 en de bijbehorende investeringen rapporteren we 13,59% voor de EU Taxonomie in aanmerking komende CapEx, met 2,77% die afgestemd is met de EU Taxonomy, en 0,06% voor de EU Taxonomie in aanmerking komende en afgestemde OpEx (zoals gepresenteerd in de tabellen in de bijlage). We verwijzen naar de bijlagen bij dit jaarverslag voor de openbaarmaking van de KPI’s van niet-financiële ondernemingen, zoals voorgeschreven in bijlage II van de Climate Delegated Act.

Het beperkt “in aanmerking komen” onder de EU Taxonomy verwijst naar het feit dat onze kernactiviteiten momenteel buiten het toepassingsgebied vallen van de economische activiteiten waarvoor TSC’s zijn ontwikkeld in het kader van de gedelegeerde verordeningen.

Wij merken op dat de vereiste bekendmakingen krachtens de EU Taxonomieverordening zullen blijven evolueren en dat wij ons zullen blijven beraden over de impact hiervan en inzake toekomstige verslaggevingsverplichtingen.

Jyseleca®
Jyseleca® is de merknaam voor filgotinib

16 16Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2485 van de Commissie van 27 juni 2023 tot wijziging van Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/2139 tot vaststelling van aanvullende technische screeningscriteria om te bepalen onder welke voorwaarden bepaalde economische activiteiten in aanmerking komen om wezenlijk bij te dragen tot de matiging van of aanpassing aan de klimaatverandering en om te bepalen of die activiteiten geen significante schade toebrengen aan een van de andere milieudoelstellingen.

17 17Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2486 van de Commissie van 27 juni 2023 tot aanvulling van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad door vaststelling van de technische screeningscriteria om te bepalen onder welke voorwaarden een economische activiteit geacht wordt wezenlijk bij te dragen tot het duurzaam gebruik en de duurzame bescherming van water en mariene hulpbronnen, aan de overgang naar een circulaire economie, aan voorkoming en bestrijding van verontreiniging of aan de bescherming en het herstel van biodiversiteit en ecosystemen en om te bepalen of die economische activiteit geen significante schade toebrengt aan een van de andere milieudoelstellingen en tot wijziging van Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/2178 van de Commissie wat betreft specifieke openbaarmakingen voor die economische activiteiten.