Vertrouwen & Transparantie

Our commitment to Trust & Transparency (graphic)

Wij zijn transparant. Onze inzet voor vertrouwen en transparantie

Ethisch zakendoen betekent een verantwoordelijke burger zijn. De normen die we hanteren en de beslissingen die we elke dag nemen zijn doordacht en zorgen ervoor dat we handelen in het belang van patiënten, mensen en de planeet. We bouwen vertrouwen op bij onze belanghebbenden door meetbare doelen te stellen, deze duidelijk te communiceren en open en transparant te zijn over de vooruitgang die we boeken om deze doelen te bereiken – zowel wanneer we het goed doen als wanneer we verbeteringen moeten aanbrengen.

We geven prioriteit aan ethisch beheer van onze toeleveringsketen, leveranciers en partners. Net zoals we partners en leveranciers zoeken die onze toewijding aan de planeet delen, zorgen we er ook voor dat zij onze toewijding aan kwaliteit en ethische bedrijfspraktijken delen. We hebben het aanwerven van derden verfijnd door middel van een verbeterd risicobeoordelingsraamwerk en due diligence op kwaliteit, IT-beveiliging, gegevensbescherming en privacy, naleving en ethiek, en milieu. Daarnaast evalueren we voortdurend onze toeleveringsketen om de continuïteit en optimalisatie van kosten te waarborgen en bieden we een consistent kader voor partners en werknemers met duidelijke en uitgebreide richtlijnen voor ethische en transparante gedragsverwachtingen binnen ons bedrijf.

Om er zeker van te zijn dat onze producten aan de hoogste kwaliteitsnormen voldoen, werken we met gekwalificeerde en gecertificeerde (GMP-gelicentieerde) distributeurs die ervoor zorgen dat alle processen met betrekking tot ontvangst, opslag, verwerking en uiteindelijke distributie naar klanten voldoen aan de voorschriften. We controleren regelmatig onze GxP fabrikanten en distributeurs.

We werken aan de bescherming van onze mensen, patiënten, onze planeet en ons bedrijf door alle redelijke maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat we allemaal werken in overeenstemming met de geldende voorschriften en normen en alle toepasselijke wetten naleven.

We koesteren een “Speak Up”-cultuur die al onze medewerkers aanmoedigt om ideeën te delen, terwijl we ook onze managers en leiders ondersteunen om een “Listen Up”-cultuur te belichamen. We hebben een Speak-Up webgebaseerd rapportagesysteem geïmplementeerd om werknemers en derden in staat te stellen zorgen te uiten over activiteiten met betrekking tot Galapagos. Het meldingsmechanisme voldoet aan de eisen van de EU Klokkenluidersrichtlijn en maakt anonieme melding mogelijk wanneer dat is toegestaan. Personen die een zorg willen melden, kunnen kiezen uit de lokale taal die voor hen het beste werkt en hun melding anoniem indienen. Wij geloven dat dit onze werknemers en derden helpt om zich gehoord en beschermd te voelen, terwijl Galapagos op de hoogte wordt gebracht van mogelijke problemen en indien nodig vroegtijdig corrigerende maatregelen kan nemen. Alle zaken worden volledig beoordeeld en indien nodig onderzocht in overeenstemming met onze interne procedure die wordt beheerd door onze Global Head of Compliance & Ethics. Op dit kader wordt toegezien door een Speak Up, Listen Up-comité, waarvan de leden de hoofden van Legal, HR, Internal Control en Compliance & Ethics zijn en dat in geval van ernstige of belangrijke zaken escaleert naar de voorzitter van het Auditcomité.

We koesteren ook een cultuur van integriteit, met als doel dat onze werknemers, partners en leveranciers verantwoordelijkheid nemen voor het naleven van onze normen.

Wij werken in een omgeving waar de veiligheid van patiënten van het grootste belang is. Tot de overdracht van de vergunning voor het in de handel brengen van Jyseleca® aan Alfasigma, zijn wij verantwoordelijk voor het in de handel brengen van één geneesmiddel, Jyseleca®, in Europa. We hebben een geneesmiddelenbewakingssysteem geïmplementeerd om de veiligheid van Jyseleca® te controleren en om elke verandering in het baten/risicoprofiel te detecteren.

Dierenwelzijn

Vanuit wetenschappelijk oogpunt is het nog niet mogelijk om alle complexe interacties die een potentiële behandeling teweegbrengt in een levend organisme te onderzoeken zonder dierproeven. Bovendien vereist het regelgevende en wettelijke kader voor de ontwikkeling van geneesmiddelen dat nieuwe geneesmiddelen worden geëvalueerd op dieren om de kwaliteit, veiligheid en doeltreffendheid van deze kandidaatproducten te garanderen. We blijven de 3R-principes (Replacement, Reduction, and Refinement) implementeren zoals bepaald in ons beleid voor dierenwelzijn. Het dierenwelzijn wordt versterkt door verschillende belangrijke acties op leveranciersniveau, waaronder een bewakingsproces van incidenten en het verhelpen ervan, evenals een communicatieplan over preventieve en reactieve maatregelen die worden genomen in dierstudies.

Toezicht houden op de naleving van de Galapagos standaard en de richtlijnen voor dierenwelzijn door onze leveranciers maakt deel uit van de missie van de Animal Welfare Community. Hoewel Galapagos gebruik maakt van leveranciers met een geavanceerde aanpak, kunnen er af en toe toch incidenten plaatsvinden. In dergelijke gevallen ondersteunen we actief het onderzoek naar de hoofdoorzaak, stellen we effectieve oplossingen voor en volgen we alle corrigerende maatregelen nauwgezet op. 100% van onze leveranciers heeft toegezegd zich te houden zich aan ons beleid voor dierenwelzijn.

In 2023 stelden wij 3 incidenten vast met betrekking tot dierenwelzijn, in onze eigen organisatie en ook één in een faciliteit van een leverancier. Wij hebben de geïdentificeerde incidenten onderzocht en gepaste actie ter remediëring ondernomen. Alle incidenten werden adequaat afgehandeld.

Bezoeken ter plaatse zullen worden uitgevoerd om de effectiviteit van de geïmplementeerde acties in 2024 te verifiëren. Monitoring van de lopende herstelacties is ook gerechtvaardigd.

Acties 2023

• In 2022 hebben we ons Speak Up, Listen Up-programma gelanceerd en in 2023 hebben we dit verder uitgerold met het doel om dit integraal deel te laten uitmaken van onze standaard introductieprogramma’s voor werknemers in het oriëntatieprogramma in de loop van 2024. Zoals aangemoedigd door ons Speak Up, Listen Up-programma, ontvingen we een aantal meldingen van mogelijke niet-naleving. Eén overtreding van onze Gedragscode werd in 2023 doorverwezen naar de Auditcomité. Er zijn passende maatregelen genomen om deze inbreuk aan te pakken.
  • We hebben in 2023 een beleid gelanceerd tegen intimidatie en discriminatie, en verdere communicatie en training over dit onderwerp is gepland voor 2024.
  • 94% van onze medewerkers heeft onze Gedragscode-training gevolgd
  • Sinds eind 2022 is het proces van risicobeoordeling door derden (Third-Party Risk Assessment; TPRA) verplicht voor het in dienst nemen van nieuwe leveranciers, en we streven ernaar om de TPRA in de toekomst te gebruiken als een KPI om naleving en ethiek in onze toeleveringsketen te meten.
  • We hebben een externe screening uitgevoerd van onze 100 voorkeursleveranciers. Momenteel controleren we verschillende risicofactoren, waaronder ESG-indicatoren; en
  • Het remediëringssplan voor dierenwelzijn voor het aanpakken van de geïdentificeerde hiaten werd in 2023 voltooid. We hebben meer dan 14 belangrijke 3R-initiatieven geïmplementeerd en 100% van onze vertrouwde leveranciers houden zich aan ons beleid voor dierenwelzijn, wat onze verwachtingen bij het werken met derden versterkt. Het communicatie- en crisismanagementplan werd uitgebracht en een webpagina over dierenwelzijn werd gemaakt om het bewustzijn van werknemers te vergroten. Veelvuldige en regelmatige communicatie over de 3R-principes, evenals deelname aan een groot internationaal initiatief, gingen gepaard met een afname van het aantal gebruikte dieren. Nauwe opvolging van incidenten op het gebied van dierenwelzijn, met issue management als een volwaardig onderdeel van het studietoezicht, ondersteunde een snelle oplossing van de incidenten. Aan het einde van het jaar werden alle KPI’s gehaald, wat aangeeft dat onze ethische waarden beter begrepen worden, zowel intern als extern.
Jyseleca®
Jyseleca® is de merknaam voor filgotinib