Onze dubbele materialiteitsbeoordeling

Gedreven door ons doel om de resultaten voor patiënten te verbeteren door middel van levensveranderende wetenschap en innovatie, begrijpen we dat onze bedrijfsactiviteiten zowel de maatschappij als onze financiële prestaties beïnvloeden.

Om onze belangrijkste doelstellingen en prioriteiten te bepalen, hebben we in 2022 een impact-materialiteitsanalyse uitgevoerd, waarmee we de onderwerpen konden identificeren die het meest relevant zijn voor onze interne en externe belanghebbenden. De analyse gaf inzicht in onze potentiële impact op de samenleving en de wereld, waardoor we opkomende zakelijke uitdagingen en kansen beter kunnen monitoren.

Om de waarde van de materialiteitsbeoordeling van 2022 te vergroten, hebben we de methodologie die we toepasten voor de beoordeling van 2018 bijgewerkt en het aantal betrokken belanghebbenden aanzienlijk verhoogd. Extern hebben we contact opgenomen met vertegenwoordigers van patiëntenorganisaties, patiëntdeskundigen, zorgverleners, partners in de toeleveringsketen, onze samenwerkingspartners en investeerders. Intern kregen, naast de leden van ons Directiecomité en Stuurgroep Duurzaamheid, alle medewerkers de kans om input te geven over de materialiteit van bepaalde onderwerpen door middel van een bedrijfsbrede enquête.

Interne en externe belanghebbenden werden uitgenodigd om een lijst van 35 potentiële materiële onderwerpen te bekijken en de vijf onderwerpen aan te geven die zij het meest relevant vonden, vijf onderwerpen die zij minder belangrijk vonden voor Galapagos en onze kerntaak, en de mogelijkheid om eventuele aanvullende materiële onderwerpen te delen die geen deel uitmaakten van de initiële lijst.

De resultaten bevestigen de bevindingen van voorgaande jaren, met de top drie pijlers rond "Onze Mensen", "Planeet", en "Vertrouwen en Transparantie". De beoordeling voor 2022 identificeerde een nieuwe pijler gewijd aan "Patiënten".

De materialiteitskaart hieronder toont de prioriteiten van onze belanghebbenden op het gebied van materiële onderwerpen:

Materialiteitsbeoordeling

Materiality assessment (graphic)

Dubbele materialiteit

In 2023 hebben we, om te voldoen aan de vereiste van de Richtlijn met betrekking tot Duurzaamheidsrapportering door Ondernemingen (Corporate Sustainability Reporting Directive; CSRD), een eerste iteratie van de dubbele materialiteitsbeoordeling afgerond door naast de impact-materialiteitsbeoordeling ook een financiële materialiteitsbeoordeling toe te voegen. De resultaten van deze iteratie bevestigden onze eerste beoordeling en de genoemde pijlers: "Patiënten", "Onze Mensen", "Vertrouwen en Transparantie", en "Planeet". In 2024 willen we de dubbele materialiteitsbeoordeling updaten om de impact van de overdracht van de Jyseleca®-activiteiten naar Alfasigma weer te geven.

Jyseleca®
Jyseleca® is de merknaam voor filgotinib