10. Reële waardeaanpassingen, netto wisselkoersresultaten en overige financiële opbrengsten/kosten

De volgende tabel geeft een overzicht van de reële waardeaanpassingen, de netto wisselkoersresultaten en de overige financiële opbrengsten en kosten voor de boekjaren eindigend op 31 december 2023 en 2022:

Jaareinde 31 december

(in duizenden €)

2022(*)

Reële waardeaanpassingen en nettowisselkoersresultaten:

Netto niet-gerealiseerde wisselkoerswinsten/verliezen (-)

(20.544)

41.559

Netto gerealiseerde wisselkoerswinsten/verliezen (-)

(1.118)

2.825

Reële waardeaanpassing van warrants

18

186

Negatieve reële waardeaanpassing van financiële activa met reële waardeaanpassing in resultaat

(390)

Positieve reële waardeaanpassing van kortlopende financiële investeringen

38.286

6.929

Totaal reële waardeaanpassingen en nettowisselkoersresultaten

16.252

51.498

Overige financiële opbrengsten:

Intrestopbrengsten

79.290

18.094

Verdisconteringseffect van langlopende vorderingen met betrekking tot ondersteuning van onderzoek en ontwikkeling

617

93.888

60.206

(*)

De vergelijkende cijfers voor 2022 werden aangepast om de impact van het voorstellen in 2023 van de Jyseleca® activiteiten als beëindigde activiteiten te tonen.

Het netto niet-gerealiseerd wisselkoersverlies in 2023 van €20,5 miljoen bestond voornamelijk uit een niet-gerealiseerd wisselkoersverlies van €20,4 miljoen op geldmiddelen en kasequivalenten en kortlopende financiële investeringen aan geamortiseerde kost aangehouden in U.S. dollar, in vergelijking met een niet-gerealiseerde wisselkoerswinst in 2022 van €41,3 miljoen op geldmiddelen en kasequivalenten en kortlopende financiële investeringen aan geamortiseerde kost aangehouden in U.S. dollar. We hebben kortlopende financiële investeringen en geldmiddelen en kasequivalenten aangehouden in U.S. dollar, die aanleiding kunnen geven tot een wisselkoerswinst of –verlies in onze financiële resultaten ten gevolge van de fluctuatie van de EUR/U.S. dollar wisselkoers; onze functionele valuta is namelijk EUR.

De positieve reële waardeaanpassing van kortlopende financiële investeringen gaven de wisselkoersresultaten gerelateerd aan de money market fondsen weer, de intresten van deze money market fondsen, en het effect van de herwaardering naar reële waarde van onze money market fondsen op 31 december 2023. Deze positieve reële waardeaanpassingen waren voornamelijk het gevolg van positieve opbrengsten van EUR money market fondsen.

Intrestopbrengsten bestonden uit intresten op schatkistcertificaten, termijndeposito’s, en opzegbare rekeningen. Netto-intrestopbrengsten namen toe door de hogere intrestvoeten.

De intrestkosten waren gerelateerd aan intresten op termijndeposito’s, schatkistcertificaten en op leases van gebouwen en wagens. Overige financiële kosten in 2022 omvatten ook het verdisconteringseffect van overige langlopende schulden zoals de uitgestelde vergoedingen en te betalen succesbetalingen in het kader van de aankoop van dochterondernemingen.