Onze Mensen

Our commitment to Patients (graphic)

Wij zijn doelgericht. Wij streven ernaar een doelgerichte werkplek te creëren voor onze mensen om baanbrekende innovatie te leveren voor patiënten

2023 is voor Galapagos een jaar van grote veranderingen en voortdurende transformatie geweest. We zijn ons bewust van de impact die dit heeft op onze medewerkers en de uitdagingen die dit met zich meebrengt voor onze organisatie.

Ten eerste, om ons bedrijf verder uit te bouwen rond twee therapeutische kerngebieden, oncologie en immunologie, hebben we de integratie van de CellPoint- en AboundBio-teams in Galapagos voltooid met een robuust integratieprogramma. Eind juni hebben we ook de overdracht van de activiteiten op het gebied van geneesmiddelenonderzoek, inclusief onze collega’s in Romainville, Frankrijk, aan NovAliX afgerond.

Vervolgens hebben we, na een zorgvuldige evaluatie van de strategische opties om een duurzaam commercieel bedrijfsmodel te behouden voor Jyseleca®, voor onze toegewijde Jyseleca®-teams en voor de patiënten die baat hebben bij het geneesmiddel, een intentieverklaring ondertekend met Alfasigma S.p.A. om de volledige Jyseleca®-activiteiten over te dragen aan Alfasigma, inclusief de Europese en Britse handelsvergunningen, evenals de commerciële, medische en ontwikkelingsactiviteiten voor Jyseleca® en ongeveer 400 Galapagos posities in 14 Europese landen. De transactie werd eind januari 2024 afgerond.

Ten slotte hebben we, om onze resterende activiteiten verder te stroomlijnen en een lean organisatie te implementeren die zich richt op de groeigebieden van R&D, een herstructurering aangekondigd en doorgevoerd die betrekking heeft op 100 functies in onze Europese vestigingen. Tegelijkertijd blijven we kritieke strategische capaciteiten versterken om onze ambities in oncologie te realiseren.

Om er zeker van te zijn dat we de opinie van onze werknemers in deze tijd van verandering horen, hebben we een bedrijfsbrede enquête gehouden om een beter inzicht te krijgen in de impact van deze veranderingen op de waarden en cultuur van ons bedrijf. Meer dan de helft van onze werknemers nam deel aan de enquête en we zijn vastbesloten om de feedback te gebruiken om onze bedrijfscultuur en -waarden in 2024 verder te ontwikkelen.

We delen graag de inspanningen die we hebben geleverd om een inspirerende en boeiende werkomgeving voor onze mensen te creëren. We streven naar een doelgerichte cultuur die diversiteit, gelijkheid, transparantie, vertrouwen, empowerment en leiderschap hoog in het vaandel heeft staan. We blijven bouwen aan een inclusieve en ondernemende werkomgeving, waar mensen zichzelf kunnen zijn, hun volledige potentieel kunnen realiseren en kunnen groeien in hun carrière, zich erkend voelen voor hun bijdragen en optimaal kunnen presteren, individueel en samen als één team.

HOOGTEPUNTEN 2023

Diversiteit, gelijkheid en inclusie

Als onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie hebben we een programma gelanceerd om meer bewustzijn te creëren voor diversiteit, gelijkheid en inclusie binnen Galapagos.

We zijn er trots op dat we voor het vierde jaar op rij zijn opgenomen in de 2023 Bloomberg Gender-Equality Index. Deze lijst omvat 484 bedrijven met hoofdkantoor in 45 landen en regio’s. Het is een objectieve meting die gendergelijkheid volgt op vijf pijlers: leiderschap & talent pipeline, inclusieve cultuur, anti-seksuele intimidatiebeleid, onze brand voor de buitenwereld, en gelijke beloning & loongelijkheid tussen mannen en vrouwen.

Als onderdeel van onze inspanningen om gelijke beloning en gelijkheid tussen mannen en vrouwen te bevorderen, voeren we gelijkheidscontroles uit tijdens onze promotie- en eindejaarsbeoordelingsprocessen voor alle genders om mogelijke vooroordelen te beperken. In 2023 organiseerden we, naast andere initiatieven om de cultuur van inclusie in onze organisatie te bevorderen, een plenaire paneldiscussie met Pips Bunce, inspirerend pleitbezorger van Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie. De drukbezochte sessie leverde een vruchtbare discussie en verkenning op over hoe een meer diverse en inclusieve organisatie kan leiden tot meer succes.

(graphic)
*Totaal personeelsbestand is inclusief insourced consultants.

Aantrekken van talent

We blijven streven naar een evenwichtige, diverse mix van talent op alle niveaus van de organisatie en zijn gericht op het blijven aantrekken en ontwikkelen van een divers personeelsbestand. Als onderdeel van deze inspanning worden onze vacatures gescreend door geverifieerde taalmodellen om ‘neutraal taalgebruik’ te garanderen, en alle vacatures bevatten een expliciete aanmoediging voor alle genders, leeftijden en nationaliteiten om te solliciteren. Onze strategie voor het aantrekken van talent omvat het actief benaderen van diverse talentgroepen en wordt ondersteund door onze stageprogramma’s die ons helpen jonge professionals aan te trekken en te laten doorgroeien. In 2023 hebben we 193 nieuwe medewerkers aangenomen, wat ons totale personeelsbestand op 1.123 bracht.

Behoud van talent

We weten ook dat het even belangrijk is om toptalent te betrekken, te ontwikkelen en te behouden. Daarom hebben we bij de start van 2023 zwaar geïnvesteerd in het opnieuw betrekken van onze Discovery-teams. We hebben ook een nieuw initiatief gelanceerd: “Team Boosters”. Dit zijn offsite teamontwikkelingssessies voor volledige teams en hun leidinggevende, met als doel de betrokkenheid en samenhorigheid te stimuleren door alle leidinggevende en functionele teams binnen de Discovery-organisatie te begeleiden op een doelgericht ontwikkelingstraject.

De talentencyclus is onze jaarlijkse cyclus van gesprekken tussen managers en hun directe medewerkers over onderwerpen als doelstellingen, feedback, en ontwikkeling, om een open dialoog tussen managers en directe medewerkers te bevorderen. We houden regelmatig “Hay! (Hoe gaat het met je) gesprekken” tussen managers en hun teamleden om voortdurende feedback te geven en onderwerpen te bespreken zoals het afstemmen van doelen, betrokkenheid, feedback, carrière, prestaties en ontwikkeling. Naast het faciliteren van deze individuele gesprekken, hebben we de “Talent Talks” op afdelingsniveau uitgebreid om ons uitsluitend te richten op het identificeren van persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden voor medewerkers.

Wij geloven dat we investeren in de carrièregroei van werknemers bij Galapagos door proactief leermogelijkheden aan te bieden aan alle werknemers. In 2023 hebben medewerkers en leidinggevenden van Galapagos meer dan 4.500 Galapagos leer- en ontwikkelingsevenementen bijgewoond (en dit aantal is exclusief Compliance training, conferenties en trainingen op de werkplek). Daarnaast besteedden bijna 50 managers in totaal meer dan 2.500 uur aan individuele coaching door een externe consultant.

Compensatie

Een ander kritisch element om werknemers te behouden is ons competitieve compensatieaanbod, dat is ontworpen om prestaties van werknemers te erkennen en te belonen in lijn met de bedrijfsstrategie en -cultuur. Wij zijn van mening dat prestatiebonussen en op aandelen gebaseerde incentives bijdragen aan duurzame prestaties en een sterkere betrokkenheid bij Galapagos, terwijl medewerkers op passende wijze worden beloond voor hun bijdrage aan ons succes.

De arbeidsvoorwaarden die we aanbieden verschillen van land tot land en zijn gebaseerd op lokale normen en wettelijke vereisten. In 2023 hebben we ons personeelsaanbod op zowel internationaal als nationaal niveau verbeterd met de volgende wijzigingen:

• Uitgebreide informatie over totale beloningen, waaronder het arbeidsvoorwaardenaanbod, beschikbaar voor werknemers op ons intranetportaal;
  • Op aandelen gebaseerde beloningen voor onze collega’s om een cultuur van ownership te stimuleren;
  • Uitgebreide benchmarking uitgevoerd om het concurrentievermogen van ons lokale arbeidsvoorwaardenaanbod te beoordelen;
  • Verbetering van diverse lokale voordelen, variërend van extra vrije tijd en geldelijke vergoedingen tot verbeterde maaltijdcheques en nieuwe welzijnsprogramma’s; en
  • Ons aanbod aan woon-werkverkeer- en transportprogramma’s versterkt om milieuvriendelijke transportkeuzes verder te stimuleren.

Welzijn

We geven prioriteit aan de gezondheid van ons personeel omdat dit essentieel is voor zowel individueel succes als de algehele welvaart van de organisatie. Ons multifunctionele initiatief “Make It Happiness” brengt werknemersambassadeurs samen die ons wereldwijde welzijnsprogramma voortdurend ontwerpen en verbeteren. Dit project draait rond drie belangrijke pijlers: Fysiek, Mentaal en Sociaal welzijn. Het programma is gericht op het versterken van de eenheid van het team, omdat werknemers worden aangemoedigd om deel te nemen aan activiteiten zoals gezamenlijke gezondheidsmaaltijden, het versterken van de bedrijfscultuur, het ondersteunen van sociale doelen en het vergroten van de betrokkenheid van werknemers door middel van inspirerende sprekers. Het “Make It Happiness”-team biedt alle werknemers ook toegang tot de Headspace App. In 2023 hebben onze werknemers meer dan 74.000 minuten aan content en meditatieprogramma’s gebruikt.

Betrokkenheid

Vanaf 2024 beginnen we met het monitoren van onze cultuur, waarden en werknemersbetrokkenheid in een nieuwe jaarlijkse werknemersenquête voor het hele bedrijf. Na eerdere teamspecifieke welzijnsenquêtes zijn we nu klaar om een wereldwijd onderzoek uit te rollen, dat de ervaring van de Galapagos-werknemer zal kwantificeren en waardevolle inzichten zal bieden in verschillende dimensies van onze cultuur, zoals betrokkenheid, de intentie om te blijven en de effectiviteit van leiderschap. De resultaten van dit onderzoek, dat naar verwachting in de eerste helft van 2024 wordt gelanceerd, zullen dienen als een basisreferentie en startpunt voor een constructieve en voortdurende dialoog met onze teams.

Gezondheid en veiligheid

Overeenkomstig ons milieu-, gezondheids- en veiligheidsbeleid (MGV) zorgen wij voor veilige en gezonde werkomstandigheden om werkgerelateerd persoonlijk letsel te voorkomen. Uit onze gezondheids- en veiligheidsprestatiegegevens voor 2023 blijkt dat er geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen als gevolg van werkgerelateerde letsels of een werkgerelateerde slechte gezondheid, noch deden zich incidenten voor die resulteerden in werkgerelateerde letsels met ernstige gevolgen.

De gegevens in de onderstaande tabel zijn inclusief werknemers van Galapagos, consultants die op locatie werken, tijdelijke werknemers en studenten.

Immunologie
De studie van het immuunsysteem is een zeer belangrijke tak van de medische en biologische wetenschappen. Het immuunsysteem beschermt de mens tegen infecties door middel van verschillende verdedigingslinies. Als het immuunsysteem niet naar behoren functioneert, kan dit leiden tot ziekte, zoals auto-immuniteit, allergie en kanker
Jyseleca®
Jyseleca® is de merknaam voor filgotinib