30. Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

Contractuele verplichtingen

Op 31 december 2023 bezaten wij de volgende minimale aankoopverplichtingen, die vervallen als volgt:

(in duizenden €)

Totaal

Minder dan
1 jaar

1 - 3 jaar

3 - 5 jaar

Meer dan
5 jaar

Aankoopverplichtingen

408.521

237.495

143.532

25.768

1.727

Op 31 december 2022 bezaten wij de volgende minimale aankoopverplichtingen, die vervallen als volgt:

(in duizenden €)

Totaal

Minder dan
1 jaar

1 - 3 jaar

3 - 5 jaar

Meer dan
5 jaar

Aankoopverplichtingen

398.627

240.237

136.560

20.797

1.032

Onze aankoopverplichtingen op jaareinde 2023 bevatten €239,6 miljoen gerelateerd aan projecten in de ontwikkelingsfase (2022: €243,6 miljoen), €79,0 miljoen voor projecten in de onderzoeksfase (2022: €20,9 miljoen), €45,9 miljoen voor shared services (2022: €49,4 miljoen), €29,9 miljoen voor commerciële en medische zaken (2022: € 36,0 miljoen) en €14,2 miljoen gerelateerd aan de Jyseleca® supply chain (2022: €48,8 miljoen).

Op jaareinde 2023 bedroegen onze aankoopverplichtingen tegenover NovAliX €63,9 miljoen, die in de €79,0 miljoen voor projecten in de onderzoeksfase werden opgenomen. We verwijzen naar toelichting 2 en 28 voor meer informatie over de transactie met NovAliX.

Op jaareinde 2023 waren €139,1 miljoen van onze aankoopverplichtingen gerelateerd aan de Jyseleca® beëindigde activiteiten overgedragen aan Alfasigma op 31 januari 2024, waarvan €110,8 miljoen gerelateerd aan de klinische ontwikkeling van filgotinib en €21,2 miljoen gerelateerd aan commerciële en medische zaken.

Op jaareinde 2023 hebben we resterende kortlopende contractuele verplichtingen tot het delen van kosten in het kader van de beëindiging van onze samenwerkingsovereenkomst met Gilead inzake filgotinib, voor de transfer aan Alfasigma, van €12,3 miljoen.

We sloten een licentie-overeenkomst af met een ander farmaceutisch bedrijf. Volgens de voorwaarden van dit contract moeten we mogelijke succesbetalingen uitvoeren, die afhangen van de succesvolle afronding van bepaalde ontwikkelings- en commerciële mijlpalen, zoals gedetailleerd in de overeenkomst. Op 31 december 2023 loopt deze verplichting op tot €243,5 miljoen, gebaseerd op een niet-verdisconteerde berekening niet gecorrigeerd voor risico's. Dit bedrag weerspiegelt de maximale te betalen vergoeding indien alle mijlpalen behaald zouden worden, maar is exclusief de variabele royalty vergoedingen gebaseerd op verkopen.

Filgotinib
Voorheen bekend als GLPG0634, onder commerciële naam Jyseleca®. Klein molecuul, preferentiële JAK1-remmer, waarvoor in de Europese Unie, Groot-Brittannië en Japan voor reumatoïde artritis en colitis ulcerosa goedkeuring werd bekomen. Fase 4-studies in RA en CU zijn lopend
Jyseleca®
Jyseleca® is de merknaam voor filgotinib