36. Gebeurtenissen na balansdatum

Op 3 januari 2024 hebben we een strategische samenwerkings- en licentieovereenkomst ondertekend met BridGene Biosciences om onze groeiende pijplijn met early-stage oncologie precisiegeneeskunde verder te versterken. Onder de voorwaarden van de overeenkomst ontvangt BridGene van ons tot $27 miljoen aan upfront betalingen en succesbetalingen voor preklinisch onderzoek en mogelijk meer dan $700 miljoen aan klinische en commerciële succesbetalingen, als de programma’s succesvol zijn. Daarnaast heeft BridGene recht op single-digit royalty’s op de netto-omzet van elk product dat voortkomt uit de samenwerking.

Op 4 januari 2024 hebben we aangekondigd dat we een strategische samenwerkingsovereenkomst ondertekenden met Thermo Fisher Scientific voor CAR-T productie en kitting-diensten voor onze point-of-care CAR-T productkandidaat in de San Francisco regio. Onder de voorwaarden van de overeenkomst zal Thermo Fisher GMP productie leveren, evenals BioServices en Specialty Logistics voor Galapagos’ CAR-T hemato-oncologie klinische programma in de San Francisco regio, met ingang van januari 2024. We zullen de technologieoverdracht initiëren om de productieactiviteiten van Thermo Fisher mogelijk te maken.

Op 31 januari 2024 hebben we met succes de transactie met Alfasigma voor de transfer van de Jyseleca® activiteiten afgerond nadat aan alle voorwaarden werd voldaan. Als onderdeel van de transactie werd de gewijzigde filgotinib overeenkomst tussen ons en Gilead door ons aan Alfasigma overgedragen. Alfasigma betaalde ons een upfront vergoeding van €50,0 miljoen plus €13,2 miljoen voor de kaspositie en netto-bedrijfskapitaal, het finale bedrag zal aangepast worden op basis van de definitieve rekeningen. We hebben recht op potentiële op verkoop gebaseerde succesbetalingen van in totaal €120 miljoen en mid-single tot mid-double-digit royalty's op de Europese verkopen. We zullen tegen juni 2025 tot €40 miljoen betalen aan Alfasigma voor de ontwikkelingsactiviteiten verbonden aan Jyseleca®.

Op 31 januari 2024 hebben we voor $40 miljoen deelgenomen aan een Series C-financieringsronde van Frontier Medicines, een pionier op het gebied van precisieoncologie met een uniek technologieplatform en een pijplijn van potentiële best-in-class producten die aansluiten bij onze R&D-benadering in precisieoncologie. De investering is in lijn met onze innovatieversnellingsstrategie om transformationele medicijnen naar patiënten over de hele wereld te brengen.

Op 26 maart 2024 werd onze geconsolideerde jaarrekening goedgekeurd door de Raad van Bestuur, en toegestaan voor publicatie. Zij werd namens de Raad van Bestuur ondertekend door:

(getekend)

Stoffels IMC BV
vast vertegenwoordigd door Dr. Paul Stoffels Voorzitter van de Raad van Bestuur

Jérôme Contamine
Voorzitter van het Auditcomité en lid van de Raad van Bestuur 26 Maart 2024

CAR-T
Chimere antigeen receptor T-cellen (ook bekend als CAR T-cellen) zijn T-cellen die genetisch gemanipuleerd zijn om een kunstmatige T-celreceptor te produceren voor gebruik bij immuuntherapie
Filgotinib
Voorheen bekend als GLPG0634, onder commerciële naam Jyseleca®. Klein molecuul, preferentiële JAK1-remmer, waarvoor in de Europese Unie, Groot-Brittannië en Japan voor reumatoïde artritis en colitis ulcerosa goedkeuring werd bekomen. Fase 4-studies in RA en CU zijn lopend
Jyseleca®
Jyseleca® is de merknaam voor filgotinib