Ons filgotinib programma in inflammatoire darmziekten (IBD)

R&D CSR rapport

IBD (inflammatory bowel diseases) omvat de ziekte van Crohn (CD) en colitis ulcerosa (CU). We hebben in een Fase 2-studie met filgotinib bij CD hoge werkzaamheid en een gunstig veiligheidsprofiel vastgesteld, zoals gemeld in The Lancet (Vermeire et al) in 2016. Op grond van het profiel dat we in deze studie met Crohn-patiënten hebben waargenomen, denken wij dat het kandidaatmedicijn ook werkzaam en verdraagbaar zou kunnen zijn in studies met CU-patiënten. In de Verenigde Staten en Europa lijden circa 2 miljoen mensen aan IBD (van wie er ca. 0,5 miljoen worden behandeld met biologicals). Volgens GlobalData vertegenwoordigt de markt voor IBD-geneesmiddelen op dit moment een waarde van $9 miljard. De huidige behandelingen worden gedomineerd door anti-TNF-middelen. Nieuwe biologicals worden geleidelijk vaker gebruikt als tweedelijnsbehandeling.

CD is een inflammatoire darmziekte waarvan de oorzaak onbekend is. Hierbij veroorzaakt een chronische ontsteking in het maagdarmkanaal afwisselende fases van opflakkeringen en remissie. Op dit moment treedt bij slechts 10% van Crohn-patiënten langdurige klinische remissie op. Er zijn geen zeer effectieve orale geneesmiddelen goedgekeurd voor CD en net als bij RA wordt de behandeling gedomineerd door injecteerbare biologicals, waaronder anti-TNF-therapieën. Anti-TNF-middelen hebben de behandeling van CD verbeterd. Niet alle patiënten reageren echter op deze middelen en per jaar wordt in placebogecontroleerde studies melding gemaakt van secundair responsverlies bij tot 50% van de patiënten. Met de bestaande behandelingen blijft er sprake van een aanzienlijke onbeantwoorde behoefte. Deregulering van de JAK-signalering wordt ook in verband gebracht met CD en wij denken dat de hoge selectiviteit van filgotinib dit middel tot een bijzonder aantrekkelijke kandidaat maakt voor de behandeling van CD. Door remming van JAK1 en niet van JAK2, zouden ongewenste bijwerkingen als bloedarmoede kunnen worden voorkomen. Het uitblijven van bloedarmoede is van groot belang voor IBD-patiënten, bij wie regelmatig sprake is van fecaal bloedverlies.