Ons eerste goedgekeurd medicijn

In 2021 boekten we aanzienlijke vooruitgang met onze Jyseleca (filgotinib)-franchise. In september vierden we het eerste jaar dat Jyseleca op de markt was na de goedkeuring voor de behandeling van volwassen patiënten met matig tot ernstig actieve RA in de Europese Unie, Groot-Brittannië en Japan. Na de gewijzigde overeenkomst met Gilead van eind 2020 hebben we met succes de overdracht van commerciële activiteiten van Gilead afgerond, en zijn we sinds december 2021 de trotse MAH van Jyseleca in de Europese Economische Ruimte (EER) en Groot-Brittannië. Daarnaast is filgotinib nu ook goedgekeurd in de Europese Unie en Groot-Brittannië voor de behandeling van volwassen patiënten met matige tot ernstige CU, waarmee een tweede indicatie voor filgotinib wordt toegevoegd.

Na jaren van hard werk door zovelen, zijn we zeer verheugd om een nieuwe behandelingsoptie te brengen aan patiënten die leven met RA en CU in heel Europa.

De markt voor ontstekingsremmers in Europa is aanzienlijk: geschat wordt dat de huidige ontstekingsmarkt in de vijf grootste Europese markten ongeveer €6,1 miljard waard is, waarbij ongeveer 50% van de huidige markt naar RA-therapieën gaat en ongeveer 50% naar CU en CD samen:

Marktomvang in EU5 voor ontstekingsziekten in 2021, miljard €

Marktomvang voor ontstekingsziekten op vandaag, miljard € (pie chart)
RA: reumatoïde artritis; CD: ziekte van Crohn; CU: colitis ulcerosa
Bron: RA (DRG 2021), IBD (schatting van bereik gebaseerd op DRG, Pharma Intelligence, IQVIA 2021). Allen biologisch en tsDMARDs.1

Het is onze ambitie dat Jyseleca tegen de tweede helft van dit decennium een piekomzet van ~€500 miljoen in RA, CU, en CD in Europa kan genereren, met als doel een aandeel van 8-12% van de totale geschatte markt voor RA, CU, en CD in de vijf grootste markten in Europa.

Filgotinib
Voorheen bekend als GLPG0634, onder commerciële naam Jyseleca. Klein molecuul, preferentiële JAK1-remmer, waarvoor in de Europese Unie, Groot-Brittannië en Japan voor reumatoïde artritis, en in de Europese Unie en Groot-Brittannië voor colitis ulcerosa goedkeuring werd bekomen. De aanvraag tot goedkeuring voor colitis ulcerosa werd ingediend in Japan. Filgotinib is onderdeel van de samenwerking met Gilead. Filgotinib is momenteel in fase 3-studies in de ziekte van Crohn en in een fase 4-studie in RA

1 1tsDMARDs: targeted synthetic disease-modifying antirheumatic drugs, gerichte synthetische ziektemodificerende antireumatische geneesmiddelen