Commercieel
CSR rapport

Commercieel

In 2020 bracht Galapagos haar eerste geneesmiddel op de markt in Europa. Het was het jaar waarin de commerciële kant van ons bedrijf in de schijnwerpers kwam te staan.

Kom meer te weten over vanuit een internationaal en nationaal perspectief de activiteiten en hoogtepunten van het afgelopen jaar, en hoe Emma & Michele naar de toekomst kijken.

"Vandaag, de maan.
Wie weet wat het morgen zal zijn ...?"

We spraken onze Chief Commercial Officer, Michele Manto, over het boeiende verleden, heden en toekomst van onze commerciële activiteiten.

5 Vragen

voor Michele Manto,
Chief Commercial Officer

1. Michele, vertel ons eerst eens wat over je rol en team.

In september 2017 kwam ik bij Galapagos werken als eerste Head of Commercial ooit. Eigenlijk was ik letterlijk de enige ‘head’, want ik was het enige lid van het team. Ik had een functie die tot dan niet bestond en kreeg een blanco blad om Galapagos mee te nemen op het uitdagende avontuur om een volledig geïntegreerd biotechbedrijf te worden. Uiteraard kwamen er gedurende die reis steeds meer collega’s aan boord en stap voor stap bouwden we onze expertise op, individueel en samen. Dat is wat ik zo geweldig vind aan Galapagos: alles wat je doet, is jouw bijdrage. Vandaag vormen we een sterk en divers team dat actief is in Europa.

2. Ons eerste geneesmiddel werd goedgekeurd in september 2020. Wat zijn de belangrijkste kwaliteiten die je nodig hebt om deze doelstelling te bereiken?

Alles begint bij een goede voorbereiding. Zo startte het avontuur meer dan 15 jaar geleden bij onze R&D-collega’s in de labs in Leiden. Ze maakten ups en downs mee, samenwerkingen werden ontbonden en weer opgestart. Maar waar anderen misschien de handdoek in de ring hadden gegooid, zetten zij door. Dat is het verschil. Daar is een sterke overtuiging en een flinke portie lef voor nodig geweest. Bovendien beschikken we over een krachtige combinatie van uitstekende wetenschap, zakelijk inzicht en het talent om de juiste partners aan te trekken. Het is dankzij onze wetenschap en de samenwerkingen dat Galapagos het vandaag zo goed doet en onze geneesmiddelen op de markt komen.

3. Hoe ziet commercieel succes eruit in 2021?

Voor Galapagos is 2021 als de eerste stap op de maan. We hebben de raketten gebouwd, alle trainingen gedaan en zijn net geland. De eerste bestellingen komen uit landen met een vroege lancering, zoals Duitsland en Nederland. De volgende stap is de voltooiing van de terugbetaling in de andere Europese landen. Dankzij de onlangs vernieuwde overeenkomst met Gilead zullen we Jyseleca in heel Europa op de markt brengen. In de landen waar we het geneesmiddel gelanceerd hebben, krijgen we veel positieve reacties van klanten, die ons verwelkomen als nieuwe partner.

4. Hoe staat het met de onvervulde behoeften van patiënten die aan reumatoïde artritis (RA) en colitis ulcerosa (CU) lijden?

Bij beide ziekten hebben patiënten nog steeds belangrijke onvervulde behoeften. Bij RA krijgt minder dan de helft van de in aanmerking komende patiënten een geavanceerde behandeling, zoals biologische middelen of JAK-remmers. Bij CU is dat zelfs slechts een kwart. Dat betekent dat het voor duizenden van hen nog vele jaren zal duren voordat ze hun ziekte onder controle krijgen. Reumatologen kunnen nog steeds geen remissie bereiken voor al hun patiënten, die te vaak genoegen nemen met een middelmatige oplossing, zonder dat ze van hun pijn worden verlost of hun normale activiteiten weer kunnen oppakken. Voor colitis ulcerosa is de behoefte nog groter. De patiënten zijn normaliter nog geen 30 jaar wanneer ze de eerste symptomen ondervinden en met slechts een handvol goedgekeurde geavanceerde behandelingen is er voor 20-30 % een totale colectomie nodig, een chirurgische ingreep waarbij de volledige dikke darm of een deel ervan wordt verwijderd. Het spreekt voor zich dat dit een zware psychologische belasting inhoudt en hun mogelijkheden om te studeren, te werken en een normaal sociaal leven te leiden, ernstig beperkt. Voor zowel RA als CU is er ook vraag naar een geruststellend veiligheidsprofiel en een eenvoudige toediening. Deze behoeften motiveren ons elke dag weer om nieuwe behandelingen te ontwikkelen voor de patiënten.

5. Stel je voor dat het 31 december 2021 is. Wat zou je het gelukkigst maken als je straks terugkijkt op het voorbije jaar?

We zouden met trots terugdenken aan de patiënten die we hebben geholpen, de artsen met wie we hebben samengewerkt en de eerste commerciële successen. We zouden ook trots zijn dat we in heel Europa actief zijn, minder dan twee jaar na de eerste plannen in die richting. We hebben een fantastische reis voor de boeg en ja, we kunnen het. Dit is geen droom, maar een plan. Tegen het einde van het jaar kunnen we terugkijken en zeggen: “Het is ons gelukt!”. Op dat moment wil ik met alle collega’s in heel Europa een groepsfoto maken om dit te vieren – en toasten op de vele andere dingen die we samen nog gaan doen.

"Together we make it happen" met Emma Chaffin